NRK Meny
Normal

- Unge gutter bør ikke få kjøre bil

Frank-Jøran Karlstad ble lenka til rullestol for livet etter ei trafikkulykke da han var 18. Etter flere stygge ulykker i det siste vil han frata så unge gutter muligheten til å kjøre bil.

Trafikkskadde Frank Jøran Karlstad

Frank-Jøran Karlstad sitter i rullestol etter ei stygg trafikkulykke.

Foto: Anders Revdal / NRK

For litt over 20 år siden droppa Karlstad bilbeltet på vei hjem fra fest. Han var passasjerer i bilen som kjørte av veien i stor fart.

- Jeg brakk ryggen og fikk hele livet snudd opp ned, sier han.

20-årsgrense

I dag er Karlstad er del av kampanjen «Ikke tøft å være død», som skal forebygge alvorlige trafikkulykker der ungdom er involvert. Han er skremt etter utforkjøringa på Frøya i helga, der en 19-åring slapp uskadd fra en voldsom krasj.

- Ungdom forstår budskapet i kampanjen, men problemet er at vi ikke klarer å få tak i de som er de desiderte verstingene i trafikken, sier Karlstad til NRK.

Han tror det eneste som vil hjelpe er strengere straffer for råkjøring.

- Ja, ellers må rett og slett aldersgrensa for å ta førerkort bli 20 år for gutter. Unge gutter råkjører mye oftere enn jentene, og hvis ikke noe annet hjelpe burde ikke 18-åringer få lov til å ta lappen, sier han.

(saken fortsetter under bildet)

Ulykke Frøya

Slik så BMW-en ut etter ulykka på Frøya i helga

Foto: Petter Vidar Vågsvær / NRK

- Urealistisk

SINTEF-forsker Dagfinn Moe er en av de som har størst kunnskap om risiko og trafikkulykker i Norge. Han tror det vil være vanskelig å få gjennomslag for et forslag om å øke aldersgrensene for gutter.

Dagfinn Moe

Dagfinn Moe, SINTEF

Foto: NRK

- Ideelt sett burde man kanskje det, men jeg tror vi skal være glad vi har 18-årsgrense. I mange land kan man kjøre bil når man fyller 16. Det blir fort for store begrensninger på skole, jobb og fritid hvis vi skal heve grensa ytterligere, sier Moe.

Forskeren forteller at det ikke er tilfeldig at det oftest er gutter som er involvert i de alvorligste ulykkene.

- Unge gutter er risikooptimister som søker spenning. De gleder seg til å kjøre fort sammen med venner, og mister fornuften av hvor grensa går. Mange har nok erfaring til å kjøre bil, men de har ikke den samme erfaringa når det går fort. En bil i høy fart oppfører seg helt annerledes enn når det går i fornuftig tempo, og da kan det fort gå galt, sier han.

- Dårlige holdninger

På Frøya endte feiringa i en dødskrasj for ei russejente for bare noen uker siden. Likevel fortsetter folk å råkjøre, noe ulykka i helga er et bevis på. Politiet på øya er bekymra over holdningene til ungdommen.

- Etter utførkjøringa nekta ungdommene å hjelpe oss. Vi hadde kjempeproblemer med å få tak i ulykkessjåføren i går, og de som visste hvor han var holdt det skjult, sier lensmann Elisabeth Nermoen.

Frank-Jøran Karlstad håper den siste ulykka får opp øynene til flere unge.

- Ungdommen på Frøya må begynne å tenke for å få bort den kulturen som tydeligvis er der i dag, sier han til NRK.

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.