Stortinget har bedt om en utredning av høyhastighetsbane mellom de to storbyene som tar sikte på at utbyggingen kan begynne i 2013.
Strekningen er beregnet å koste om lag 80 milliarder kroner.
Daglig leder i Norsk Bane, Jørg Westermann
Foto: Staffan Dovärn- 2,5 timer mellom Oslo og Trondheim er ikke noe hokus pokus. Hadde vi kjørt uten stopp ville vi klart det på 1 time og 50 minutter. Men poenget med toget er at det kan stoppe underveis slik at det blir et alternativ til bilen, sier daglig leder i Norsk Bane, Jørg Westermann.
- Lønnsomt
Han antar at en høyhastighetsbane for tog vil ta over 70 prosent av flytrafikken.
- Når toget kommer i drift vil det gå med betydelige overskudd viser utregningene. Så etter 30 år er hele investeringen tilbakebetalt, sier Westermann.
Men hos Jernbaneforum Midt-Norge mener de at denne investeringen er for stor i forhold til vinningen. De mener man heller bør ruste opp den eksisterende traseen gjennom Gudbrandsdalen.
- Det Jernbaneverket har utredet, en reisetid ned mot fire timer, den tiden er reel dersom det gjøres små investeringer på den banen vi har allerede. Det er mer oppnåelig enn å tenke helt nytt, sier Geir Jarle Sirås i Jernbaneforum Midt-Norge.
Støtte av miljøvernerne
Men Westermann for støtte fra naturvernerne for sine planer om høyhastighetsbane.
- Det er umulig å ikke se en rekke utfordringer når det gjelder trasévalget. Men vi i Naturvernforbundet ser veldig mange fordeler ved å flytte både gods og personer over på toget. Det er først og fremst utslippene som minker. Men i overgangen til tog ligger det også en stor sikkerhetsfaktor, sier leder i Naturvernforbundet i Sør-Trøndelag, Steinar Nygård.
Her planlegger Norsk Bane at høyhastighetstog skal gå.
Foto: Norsk Bane