Slik hjelper du barna med leksene

Hvis du husker disse tre ordene på r, har du kommet langt på vei til å bli en god leksehjelper for barnet ditt: ro, rutiner og ros.

Leksehjelp

La barnet gjøre leksene selv, men gi oppmuntring, ros og hjelp når det trengs.

Foto: Sigrid Olsson / Sigrid Olsson / PhotoAlto

Etter en lang sommerferie og et par rolige oppstartsuker, skal barnet nå virkelig i gang med leksene. Det kan være en utfordring også for deg som forelder. Vi har spurt lekseekspertene hvordan du kan bli en god leksehjelper.

1. Skap ro der barnet skal jobbe

Poden kommer hjem fra fotballtrening, klokka er sju, barnet skal dusje, spise kveldsmat – og gjøre lekser. Gjerne med brødskiva og melkeglasset ved siden av.

De fleste foreldre kjenner seg igjen, og de fleste vet at dette ikke er den ideelle setting for leksearbeid.

Jan Tingstad

- Skap gode arbeidsrutiner, er rådet fra Jan Tingstad, rektor ved Strindheim skole.

Foto: Iris skolefoto

– Den viktigste leksehjelpa foreldre kan gi barna sine, er å legge til rette for at leksene kan gjøres i fred og ro, sier Jan Tingstad, rektor ved Strindheim skole i Trondheim.

Han får støtte av Nina Vasseljen som har jobba som lærer i 18 år, og som nå er høgskolelektor i pedagogikk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

– Finn ut når det passer for deres familie at barnet setter seg ned med leksene. For noen passer det best søndag morgen når alle er uthvilte og opplagte. For andre passer det bedre å sette av tid på hverdagsettermiddagene.

  • 2. Vær positiv!

Dine holdninger påvirker hvordan barna ser på leksearbeidet. Det er viktig at du som forelder snakker positivt om skolearbeidet, selv når du ikke mener det.

– Forskning viser at barn som går på en dårlig skole, men som foreldrene snakker bra om, lærer bedre enn barn som går på en bra skole som foreldrene snakker dårlig om, sier Jan Tingstad.

Dersom du er misfornøyd med noe, skal du selvsagt ta dette opp med skolen, men ikke bland barnet inn.

Lekser

Barnet bør selv ta ansvaret for leksene, slik at det lærer å bli selvstendig.

Foto: LAURENCE MOUTON / 6PA/MAXPPP
  • 3. Ikke heng over skuldra

Læreren skal gi lekser barnet greier å gjøre på egen hånd. Det er ikke meninga at barnet skal være avhengig av hjelp fra foreldrene for å forstå hva det skal gjøre.

– Målet er at barnet skal bli selvstendig og gjøre leksene på eget initiativ, understreker Tingstad.

Du trenger med andre ord ikke henge over skuldra til barnet ditt og veilede det gjennom alle oppgavene. La barnet gjøre oppgavene selv, og så komme og vise deg resultatet.

  • 4. Gi ros!

Nina Vasseljen

- Vis barnet at det forbedrer seg, og gi ros, sier Nina Vasseljen, høgskolelektor ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.

Foto: Høgskolen i Sør-Trøndelag

Vær raus med rosen! Det er det klare rådet fra de to ekspertene nrk.no har snakka med. Ros utviklinga barnet har, foreslår Nina Vasseljen.

”Husker du før sommerferien, da greide du ikke dette like lett som du gjør nå”.

Vær oppmerksom på utviklinga og vis det for barnet.

  • 5. Samarbeid med skolen

Spør læreren hvilken rolle skolen forventer at du skal ha i leksearbeidet til barnet ditt.

– Det som er helt sikkert er at negative leksesituasjoner gir lite læring, sier Nina Vasseljen. Det er læringa som er målet, ikke nødvendigvis at leksene blir gjort.

Hvis barnet ikke vil gjøre lekser hjemme, hvis det stadig blir krangling og konflikter, bør du ta kontakt med skolen. Finn ut hvordan dere kan løse situasjonen slik at barnet får lære det det skal.

  • 6. Samarbeid med andre foreldre

Det kan være lurt å koordinere tidspunkt for lekser med foreldrene til barnets venner.

– Avtal at alle gjør lekser en time fra kl. 15, for eksempel, sier Jan Tingstad. Da unngår man at ett av barna blir utestengt fordi foreldrene krever at han skal være inne og gjøre lekser på et bestemt tidspunkt.

Jan Tingstad og Nina Vasseljen understreker begge hvor viktig det er å få inn gode rutiner helt fra skolestart. På den måten kan barnet bli motivert til å jobbe videre med leksene når leksemengden øker oppover i klassetrinnene.