Norsk Toppfotball (NTF) har i år delt ut 193 millioner kroner fra medieavtalen. 157 millioner gikk til klubbene i eliteserien, mens 36 gikk til 1. divisjonsklubbene.
Rosenborg fikk totalt 17,7 millioner brutto fra medieavtalen, mens gullvinner Molde fikk 14 millioner.
Pengene ble fordelt fra tre forskjellige potter, 68-prosentspotten, utviklingspotten, og den digitale potten.
Viking var den klubben som fikk mest av utviklingspotten (1,6 millioner), noe som skyldes all spilletiden klubbens yngre spillere har fått.
– Der veldig gledelig at vi er den klubben som får mest av utviklingspotten. Talentsatsingen kan måles i hvor mye spilletid de unge spillerne får, og hvor mange spillere vi har på de aldersbestemte landslagene. Disse tallene er veldig inspirerende for oss som jobber med dette, sier Kjell Inge Olsen, utviklingssjef i Viking.
Totalt fikk Viking 9 millioner kroner brutto fra medieavtalen.
Rosenborg kan takke trafikken på hjemmesiden deres for at de fikk mest av den digitale potten (3,5 millioner).
I 1. divisjon fikk Hønefoss best betalt med 3,8 millioner kroner brutto.