NRK Meny
Normal

– De har sprengt vekk litjkar'n

Fergekaoset fredag morgen er bare begynnelsen på hva som venter fosenpendlerne, etter at Vegvesenet har sprengt vekk deler av fergekaia.

Det nye fergeleiet under bygging, sett fra brua på MF "Trondheim".

Mesta arbeider på spreng for å få ferdig fergeleiet til den nye ferga MF «Korsfjord», som skal settes inn fra 24. januar 2011.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Kaptein Leif Rørvik på MF "Trondheim".

Kaptein Leif Rørvik på MF «Trondheim» sier byggingen av nye fergekaier har gjort fosenfergene ekstremt sårbare for vind.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Rester av den gamle fergekaia på Flakk.

Armeringsjern stikker fram som spagetti etter at deler av kaia er sprengt vekk.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Bygging av nytt fergeleie på Flakk.

Mesta har vært heldig med været under arbeidene med den nye fergekaia.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Brua på MF "Trondheim".

Mannskapet på MF «Trondheim» får store utfordringer med å legge til kai dersom det blåser opp på Flakkfjorden.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Byggearbeidene på fergekaiene gjør at fosenferga må stoppe når det blåser liten kuling fra feil kant.

Det mener kaptein Leif Rørvik på MF «Trondheim».

– Etter at Statens Vegvesen har sprengt vekk litjkar'n, eller den lille fergelederen på styrbord side, så klarer vi ikke å holde ferga i posisjon til å ta om bord bilene, sier kaptein Leif Rørvik til NRK.no.

Stans ved moderat vind

Den lille fergelederen på Flakk ble sprengt vekk tidligere i uka, mens den lille lederen på Rørvik-kaia ble sprengt vekk natt til fredag. Det skaper problemer dersom vinden blåser fra feil kant.

På Rørviksida er det voldsom strøm. Når det i tillegg blåser fra øst og sør får fergene problemer. På Flakksida er det vind fra sør som kan skape problemer.

– Sønnavinden kan komme ramlende ned fra Gråkallen og mot fergeleiet på Flakk. Da klarer vi ikke å holde båten inntil lederen, slik at vi driver ut av posisjon. Ergo har vi ikke muligheter til å gå inn.

– Hvor mye vind tåler dere?

– Sånn som det er nå så skal det faktisk ikke mer til enn liten kuling før vi må innstille drifta.

– Heldigvis har vi en værtype med kald og rolig luft, så det kan hende vi slipper å stanse trafikken, legger Leif Rørvik til.

Sprengningskaos fredag morgen

Fredag morgen ble begge fergene stående utenfor fergeleiet ved Rørvik etter sprengningsarbeidene natt til fredag. Stein og betongrester med vridde armeringsjern havnet nede i havnebassenget der fergene skal gå inn.

Ifølge tipsere på Rørviksida var det fullt kaos, lang kø og mange misfornøyde folk som sto fast og venta på å komme seg over fjorden fredag morgen.

– Bilene fylte opp tre filer. Det var cirka 120 biler i første omgang, men det kom flere etter hvert. Det er litt ekkelt for oss som står oppå her, sa fergekaptein Alf Måsøval til NRK.no.

– De sover i timen

– Hele Fosen er misfornøyd. Dette er jo veien vår.

– Tenk om noen hadde stilt seg opp med ei gravemaskin og gravd opp veien ved Melhus, sier passasjer Steven Berg.

Han er oppgitt over arbeidet som i disse dager foregår på fergeleiet på Rørvik.

– De burde gjort dette på sommers tid, når det er lyst. Statens Vegvesen har sovet i timen her, altså, sier Berg.

Han mener de bør bygge to kaier i Rørvik, slik at man slipper slike forsinkelser i framtida.

Fra januar blir det satt inn to nye ferger på sambandet Flakk-Rørvik, men de er så store at fergekaia må utvides.

Kunne ikke skjedd raskere

– Vi fikk ikke bevilga penger før i budsjettet 2010. Deretter måtte vi starte prosjektarbeidet, få oversikt over konkurransen og lyse ut anbudet, sier avdelingsdirektør i Statens Vegvesen, Kjetil Strand.

Han sier den gamle kaia i tillegg var i verre stand enn de hadde trodd. Dermed startet ikke arbeidet før i august-september i år.

Den ene ferga som skal trafikkere strekningen stikker så dypt at vegvesenet må sprenge seg ned for å få dypere vanndybde.

– MF «Korsfjord» har en såkalt bulb under som krever større dybde helt inn under kaia, sier Kjetil Strand til NRK.no.

Da de hadde sprengt natt til fredag var vannet så grumsete at det var vanskelig å finne ut om det var trygt å legge til kai.

MF "Korsfjord" ved kai i Trondheim.

Den nye fosenferga MF «Korsfjord» ligger ved kai i TRondheim i påvente av at de nye fergeleiene skal bli ferdige.

Foto: Arne Kristian Gansmo / NRK

Ferga måtte hjelpe vegvesenet

– Vi la oss inntil med ferga for å hjelpe dem å rense opp litt. Vi skjøv ny sjø oppi fergeleiet slik at vi tok bort noe av grumset slik at dykkeren fikk se, sier kaptein Måsøval.

Nå lover vegvesenet at deres arbeid ikke vil føre til flere forsinkelser.

– De nye fergene kan settes i drift fra 24.januar. Da er det mulig å legge til både ved fergeleiet i Rørvik og på Flakk, sier Strand.

Arbeidet ved kaiene vil imidlertid foregå helt fram til sommeren.

– Vi må blant annet sette opp fendere, men det arbeidet vil ikke påvirke trafikken, sier han.

Han mener det ikke er nødvendig med to kaier i Rørvik, selv om det er tegnet inn.

– Det måtte i så fall vært i beredskap, og det er jo et kostnadsspørsmål, sier Strand.

Hvordan tror du det blir å pendle over Trondheimsfjorden i vinter? Skriv din mening i kommentarfeltet om måten Statens Vegvesen legger til rette for den nye fergeoperatøren Fjord1.

Del denne artikkelen med dine venner, dersom du mener den er viktig for dem.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.