NRK Meny
Normal

Frykter pirat-ulykker på Frøya

Drosjesjåfører på Frøya frykter alvorlige ulykker hvis politiet ikke setter en stopper for piratdrosjekjøringa som råkjører i helgene.

Hver helg kjører omlag ti biler ulovlig på Frøya, mener daglig leder i Frøya-Taxi, Rune Steinvik.

– Piratdrosjene fyller bilene, og kjører villmann. En ulykke skjer helt sikkert snart, sier Steinvik til NRK.no.

Ifølge avisa Hitra-Frøya annonserer piratsjåførene blant annet på Facebook.

– Politiet må ta grep

Steinvik frykter store konsekvenser både for den lovlige drosjenæringa, og for passasjerene. Han sier piratvirksomheten også har store konsekvenser for drosjenæringa på Frøya.

– En piratsjåfør kan kjøre for fort helt til det er en fartskontroll. Og dem er det fint lita av på Frøya.

Steinvik mener politiet bryr seg lite om piratkjøringa på Frøya.

– Jeg, som taxisjåfør, kan ikke dundre av gårde. Det blir fort oppdaget om jeg ikke holder meg til fartsgrensa.

Fra pirat til lovlydig

Tidligere piratdrosjesjåfør Kim Idar Ervik, sier politiet gjorde lite for å stoppe ham.

– De var etter meg en periode, men greide aldri å ta meg. Etter hvert ble jeg nesten kompiser med dem, sier Ervik til NRK.no.

Han kjører nå legitimt for Frøya-Taxi i helgene, men men han blir ofte utkonkurrert av piratsjåfører. Ervik mener passasjerene tar en stor risiko.

– Piratsjåførene setter liv og helse i fare med kjøringa si. Vi ser ofte at pirattaxier kommer på gal side av veien i stor fart. Det kommer en dag da dette ikke går bra lenger.

Flere i helgene

Lensmann Elisabeth Nermoen sier at politiet fra 4. oktober omdisponerer styrkene slik at det blir flere på vakt i helgene.

– Dermed kan vi følge opp piratkjøringa tettere, sier Nermoen til NRK.no.

Hun mener det er krevende på en så liten plass som på Frøya å bevise hva som er piratkjøring og hva som er kameratkjøring.

– Ungdomsmiljøet er ikke større enn at alle kjenner alle.

– Vi vil jo gjerne at ungdommen passer på hverandre. Ofte avtaler de hvem i gjengen som skal kjøre til og fra fest, og så spleiser de på bensinpenger.

– Det er jo ikke piratkjøring, sier Elisabeth Nermoen.

– Ikke nok taxier

Hun mener at også taxinæringa må stille opp for å få bukt med piratkjøringen.

– Når 300 skal hjem fra en fest når festen er over, så er det ikke nok med fire, fem drosjer.

Daglig leder i Frøya-Taxi, Rune Steinvik sier det ikke lønner seg å kjøre lovlig taxi på natta når det er så mange piratsjåfører.

– Vi blir nødt til å trappe ned enda mer hvis vi ikke får sjåfører.

Han frykter at de som bor på Frøya ikke får noe drosjetilbud til slutt.

– Det går den veien hvis de guttene og jentene som holder på får fortsette.

HVA MENER DU? Har taxi-næringen rett i at det er farligere å sitte på med piratsjåfører enn yrkessjåfører? Skriv din mening i kommentarfeltet.

Video fra Trøndelag

Om få uker er en ny film som dokumenterer 100 Rosenborg -år klar
Fjellklatreren Adam Ondras suksess i Hanshelleren har gitt Flatanger omtale langt utenfor Norges grenser.
Sverre Magnus Selbach fikk oppfylt fiskedrømmen da han fikk en 1,8 meter lang svartskate på kroken i Trondheimsfjorden.