I kjelleren i kulturhuset i Namsos står en ung kunstner og henger opp trykk på en snor. For mindre enn et år siden befant hun seg på et helt annet sted, i en flyktningleir i Syria.
– Leiren ble ødelagt av bomber, så da bestemte vi oss for å flykte, forteller Reem Salameh.
Sammen med mor og søster flyktet hun fra hjemlandet og kom over Middelhavet i en overlesset gummibåt. Motoren falt av, og de som kunne svømme dro resten over den siste delen av havet til Hellas.
Fikk kunsten ettersendt til Namsos
Fra Hellas kom Salameh gående til Oslo i desember. Etter måneder med venting her i landet, kom hun til Namsos. Ni måneder etterpå, er hun nå klar for en utstilling, med kunst hun har laget både i Namsos og ved universitetet i Damaskus.
Salameh var nemlig elev ved universitetet i Damaskus. Til tross for at hun er palestiner og var bosatt i flyktningleir som tredjegenerasjons flyktning, hadde hun plass ved kunstlinja på universitetet.
På turen over Middelhavet mistet Salameh alt hun hadde med seg, men nå har hun fått en liten del av livet i Syria tilsendt til Namsos. På en språkkafé i Namsos møtte Salameh flyktningguide Karin Kvebæk, som viste stor interesse for historien hennes.
Kvebæk lurte derfor på om det var mulig å få sendt bildene til Namsos fra Damaskus. Det skulle vise seg å være mulig.
– Sjeldent med et så alvorlig tema i et så ungt sinn
Bildene befant seg på universitet, og ved hjelp Reems eldre søster, som fortsatt bor i Damaskus, ble bildene sendt i posten til Kvebæks adresse i Norge.
– Jeg var veldig nervøs for om dette gikk, men de kom jo, forteller Kvebæk.
Etter å ha fått tilsendt bildene, begynte Salameh igjen å jobbe med kunsten. Nå er hun snart klar for utstilling.
Museumspedagog ved Kunstmuseet Nord-Trøndelag, Ingeborg Bodzioch, forteller at bildene har høy kunstnerisk kvalitet.
– De kommer fra et menneske som er tidlig i 20-årene, og det er sjeldent å se et så alvorlig tema i et så ungt sinn, forteller Bodzioch.
– Jeg synes det er viktig at dette blir vist, og vi er veldig glade for at Reem kom til oss på Kunstmuseet for å spørre om vi vil ta del i dette, sier Bodzioch.