Andre Sandø Dahle er i full gang med kjøreopplæring. På vinterføre i Trøndelag øver han på både forbikjøring og mestring på glatta.
– Jeg er ikke redd når jeg kjører, men det å skli er ubehagelig, sier 18-åringen.
I en undersøkelse Norstat har gjort for Frede Forsikring sier åtte av ti at de har vært redde når de kjører på glatta.
– Det er høye tall. Jeg blir mer varsom når jeg kjører om vinteren, men kjøretimene har forberedt meg godt på det, sier Dahle.
Forskjell på redsel og respekt
– Det er ikke om å gjøre at folk skal kjøre rundt å være redde. Redsel er ikke en gode for å prestere, sier Dagfinn Moe, seniorforsker i Sintef.
Han er en av landets fremste forskere på atferd i trafikken og kan mye om hvordan vi oppfører oss når vi kjører.
PRESTERE: Seniorforsker for Sintef, Dagfinn Moe, mener redsel er ikke bra for ferdigheten hvis du skal prestere sikkert og ordentlig i trafikken.
Foto: Bjørn Steinar Gundersen / NRKI undersøkelsen svarer mange at de er mest redde når de selv sitter bak rattet. Men mange har også kjent på frykt i passasjersetet.
– Det er forskjell på å være redd og det å ha respekt. Respekt kan være en god form for å være redd. En slik respekt skal man ha når man ferdes i trafikken, sier Moe.
Tall fra Statens vegvesen viser at vanskelig vær- og føreforhold antas å være medvirkende faktor i drøyt to av ti av dødsulykker på norske veier.
– Om du er redd oppfatter du omgivelsene annerledes, enn hvis du er rolig og gjennomtenkt, sier Moe.
Sjelden skikkelig vinterføre
Veisalting, strøing og mer brøyting er grunner til at vi kjører mindre på vanskelige forhold nå enn før.
Trafikkforskeren synes det er vanskelig å svare på om det kan være grunnen til at folk sier de er blitt mer redde.
Trygg Trafikk tror lite erfaring kan være en av grunnen.
– Det er mange som sjelden kjører på skikkelig vinterføre i dag. Da kan man bli mer usikre og utrygge enn andre som har kjørt langt mer på slikt føre, sier Christoffer Solstad Steen.
Han er kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk og mener det hjelper lite å være redd.
– Blir du så redd i en situasjon at du stivner så kan det være farlig. Om du derimot er redd for å havne i en farlig situasjon, så kan det føre til at du forbereder deg og bremser i god tid før det eventuelt oppstår en skummel situasjon, sier Steen.
TILPASSE: Farten er nøkkelen her, og det er stor forskjell på å tilpasse deg forhold på glatt føre enn tørt føre. Det handler også om å ha nok avstand til andre på glatt føre, sier Christoffer Steen.
Foto: Trygg trafikkKjøreskoleelev Andre Sandø Dahle tror at de fleste skjerper seg på vinterføre, men ikke nødvendigvis av frykt.
– Jeg føler de aller fleste tar hensyn til kjøreforhold, men ikke at så mange er redde. Det viktigste er vel at det er trygt å ferdes på veiene uansett.