Det er den 85 år gamle sivilingeniøren Per Tveit som er hjernen bak denne brua, en konstruksjon han utviklet allerede som ung student på 50-tallet.
Brua til Per Tveit er bygd i 25 land, og da verdens lengste nettverksbuebru ble bygd i Novosibirsk i Russland i fjor, var det president Vladimir Putin som åpnet den. Han kalte den unik og et strålende byggverk.
- Les også:
Skal fraktes nordover
Nå har Statens vegvesen nylig undertegnet kontrakten med HAK Entreprenør AS fra Alta som skal bygge brua over Bøkfjorden i Sør-Varanger.
Selve stålarbeidet skal ferdigstilles på verksted i Tyskland, og entreprenøren ser nå på muligheten for å frakte hovedspennet på 120 meter fra Tyskland til Kirkenes.
Den største utfordringen med å flytte 500 tonn bru på 120 meter er været forteller daglig leder i HAK Ole Heggeli.
– Det er flere operasjoner. Først skal vi bygge den i Tyskland. Så skal den settes sammen ved havna. Vekta er 550 tonn. Når den er satt sammen så skal den balanseres på en lekter som går opp til Kirkenes i august-september neste år.
Satser på godt vær
– Hva blir utfordringen med å frakte 550 tonn bru nordover?
– Utfordringen blir været, fordi det er på høsten med vær og sjøtransport. Men det er også mulighet til å bygge den ved brua. Men er vi raske, før høsten komme, så har vi gode muligheter, sier han.
Brua skal stå åpen til sommeren 2017.