Dette er et prosjekt som koster rundt 1,5 milliarder kroner. Forbindelsen vil korte ned vegen fra Nord-Troms til Tromsø med 11 mil.
Ingen konklusjon
Nå diskuteres det ulike løsninger for å kunne komme i gang, bekrefter leder av miljø- og samferdselskomiteen i fylkestinget, Ronald Linaker fra Arbeiderpartiet.
- Vi er avhengig av friske penger inn i fylket eller omprioriteringer av dagens budsjett. Men det er for tidlig å trekke noen konklusjon, sier Linaker til NRK.
To bruer og en tunnel
For å få en fergefri Ullsfjordforbindelse er det nødvendig å bygge to bruer og en tunnel.
Hittil har ikke politikerne i Troms prioritert denne nye veien foran prosjekter på Senja, Bjarkøy, og i Karlsøy.
Nå pågår debatten om hva som kan gjøres, om ulike måter å skaffe penger på, innsparte midler til ferger og fergedrift, Blant annet et forslag om å finansiere med bompenger.
Etter det NRK erfarer pågår det også en diskusjon om å hente penger fra rassikring på Arnøya. Her er det satt av 600 millioner kroner.
Vil ikke krige
Roy Waage, ordfører i Skjervøy, liker ikke et slikt forslag.
- Det har aldri vært en aktuell problemstilling å sette skredsikring opp mot nye "veglenker". Det avviser jeg helt, sier Waage.
Han sier Ullsfjordforbindelsen er viktig, men at han ikke vil være med på å ødelegge den gode debatten med og "krige" internt om ressursene.
Ronald Linaker mener det må være mulig å finne en løsning.
- Jeg ser at det er et viktig kommunikasjonspoeng å få oppstart på Ullsfjorden i nær framtid, sier Linaker.
Ullsfjordforbindelsen vil fjerne eller redusere rasproblemet på flere strekninger i Lyngen og Tromsø.
I oktober skal Fylkestinget drøfte saka.