Det opplyste viseadmiral i den russiske marinen, Mikhail Barskov, på en pressekonferanse i Moskva i formiddag.
23 russiske marinefartøy skal da være på ulykkesstedet i Barentshavet.
Etter at de nederlandske selskapene Mammoth og Smith fikk oppdraget med å heve Kursk i begynnelsen av mai, har de to selskapene ikke villet gi detaljerte om hevingen av Kursk. Det har vært spekulasjoner om at de ikke ville greie å heve ubåten i år, etter at et annet konsortium mente det ikke var faglig forsvarlig å heve ubåten i år.
Men i dag hadde representanter for russiske myndigheter og de to selskapene en pressekonferanse i det russiske utenriksdepartementet i Moskva, og det ble lagt fram detaljerte opplysninger om framdrift og tekniske detaljer.
Arbeidet med å bygge pontonger som skal heve ubåten er i rute, og nederlandske eksperter er allerede i gang med å utprøve metoder for å skjære løs forparten av den havarerte ubåten.
9. juli begynner arbeidet i Barentshavet, og den ødelagte forparten skal skjæres løs mellom 16. juli og 17. august.
15. til 20. september skal selve hevingen foregå. Ubåten skal inn i tørrdokk i Murmansk.
Det ser så langt ut til at norske dykkere ikke skal delta i operasjonen. På pressekonferansen i Moskva i dag ble det opplyst at russiske og nederlandske dykkere skal delta i det kompliserte hevingsarbeidet.