De største byene i Norge er langt unna de nasjonale klimamålene. I Bergen må hver fjerde bil bort for å oppfylle målene i regjeringens Klimamelding.
Verst ut kommer Stavanger, der hele 39 prosent av bilene må kuttes for å få ned utslippene til et tilfredsstillende nivå.
I motsatt ende finnes Tromsø.
Store avvik
Tromsø kommer aller best ut i rapporten, som tar for seg forholdet mellom de lokale utslippsmålene og de nasjonale målene.
– Rapporten viser om byenes planer er ambisiøse nok i forhold til å ta unna befolkningsveksten på en miljøvennlig måte. For oss er dette ment som et innspill til arbeidet med Nasjonal transportplan (NTP), sett fra miljøsynspunkt, sier statssekretær Ketil Raknes i Miljøverndepartementet.
Rapporten viser dermed at det er store avvik mellom de lokale og nasjonale målene.
Langt under gjennomsnittet
Tromsø kommer best ut i rapporten, men er likevel ikke helt i mål. Om lag fire prosent av biltrafikken må kuttes dersom utslippsnivåene skal tilfredsstille Klimameldingen.
Godt over gjennomsnittet for resten av landet.
– I gjennomsnitt må byene redusere biltrafikken med 25 prosent i 2030, skriver Bård Norheim, Kathrine Kjørstad og Jørund Nilsen i rapporten de har utarbeidet for Miljøverndepartementet.
Anbefaler belønning for kommunene
Forskerne anbefaler en ordning der resultatene av byenes miljøpolitikk belønnes.
Det kan blant annet skje ved at byene får statlig støtte per redusert biltur og per ny kollektivreise som foretas.
– En slik finansieringsordning innebærer at det bare er de byene som klarer å øke antall kollektivreiser som får støtte fra staten. Hvor mye de får i støtte avhenger av hvordan de klarer å bedre konkurranseforholdet for kollektivtransporten i forhold til bil, skriver forskerne.
– Det er et spennende forslag, og en av tingene vi må diskutere i forkant av Nasjonal transportplan, sier SV-leder Audun Lysbakken.