Hopp til innhold

– Den statlige andelen vil bli liten

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa holder på at bompenger er den beste løsningen for utbyggingen av Harstad-pakken.

bompengemote

Harstadpolitiker og samferdselsministeren i møte.

Foto: Nils Mehren / NRK

– Det er mitt lodd i livet å si at den statlige andelen til utbygging bli liten. Vi må prioritere de lokalsamfunnene som satser på spleiselag. Vi har mange av dem på vår liste til neste nasjonale transportplan, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa til NRK.

I dag satt statsråden i møte med regionveisjef Torbjørn Naimak, ordfører Marianne Bremnes (Ap), rådmann Hugo Thode Hansen og gruppelederne for partiene i Harstad.

Temaet for møtet er alternativer for utbyggingen av veipakken i Harstad, og å se på alternativer til bompengefinansiering.

Etter det NRK kjenner til, holder Meltveit Kleppa fast ved at utbyggingen må skje med bompengefinansiering om den skal gå raskt.

– Mitt beste råd er å gå for et spleiselag. Da kommer de lengst. Staten skal bistå, sier Meltveit Kleppa.

Hun mener utspillet ikke er ment for å påtvinge egenfinansiering.

– Bidrar ikke bilistene nok med andre avgifter, og bør ikke staten ta regninga?

– Det er mange plasser i landet som er i samme situasjon, og er avhengig av veiutbygging. Utfordringene er så store at man kommer lengst med spleiselag, gjentar statsråden.

Bompengemotstanderne i Harstad-politikken lar seg ikke rokke.

– Vi har en befolkning som har sagt nei til bompenger, og de er villige til å ta konsekvensene, sier varaordfører Jan Fjellstad fra Venstre.

Video Bompenger i Harstad

Strid om bompenger i Harstad. Se nett-TV.

LES OGSÅ: