Fra 12. november vil Balkes malerier pryde Sunley Room i National Gallery, drøyt 150 år etter at kunstneren selv besøkte London på en av sine mange reiser.
– Balkes arbeid er veldig viktig for 1800-tallets landskapsmalerhistorie, sier galleridirektør Nicholas Penny.
– Det britiske publikum er seg bevisst tradisjonen etter Constable og Turner, men denne utstillingen vil introdusere det for en dyktig og nyskapende eksponent fra en annen del av Europa.
- Les også:
På kartet
Balke ble født på Helgøya i Ringsaker kommune i 1804. Han studerte i Oslo og Stockholm, og besøkte siden Dresden, Paris og St. Petersburg – skjønt en tidlig tur til Nord-Norge ble vel så viktig for kunstprosjektet han etter hvert forlot.
National Gallery markedsfører ham som en «glemt» maler som var «forut for sin tid» og «en forløper til modernismen».
– Vi håper utstillingen vil sette Balke, som fortjener et mye større publikum, tilbake på kartet igjen, sier co-kurator Christopher Riopelle, særlig tilfreds med at dette er første gang et britisk galleri rendyrker nordmannen.
- Les også:
«Helt annen planet»
Satsingen er et samarbeid med Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø, hvor «Landskap fra Finnmark med same og reinsdyr» og de andre rundt 50 verkene var å oppleve i sommer.
«Håndverksmessig befinner han seg på en helt annen planet enn sine samtidige», skrev Klassekampen i sin Balke-anmeldelse. Det het videre:
«Her foregår en kontinuerlig undersøkelse og forfining av helt egne metoder, der raseriet i naturen ofte tangerer de høye bølgene til William Turner – kanskje det eneste samtidige referansepunktet som gir noen mening».
Utstillingen «Peder Balke» blir hengende i National Gallery til 12. april, med støtte fra blant andre Den norske ambassade og DNB.
- Les også: Fant unik finnmarkskunst i Tyskland