Hopp til innhold

Åtte personer omkom da et helikopter styrtet ved Barentsburg. Mistet sikten i kraftig snøvær

Åtte personer mistet livet i en helikopterulykke på Svalbard i oktober 2017. Nå er havarikommisjonen ferdig med etterforskningen.

Helikopterstyrt Barentsburg

Det russiske MI-8-helikoptret som styrtet ved Barentsburg i oktober 2017 tilhørte selskapet Convers Avia. Bildet viser hevingen av helikoptret 4. november samme år.

Foto: Frede Lamo (c) / Frede Lamo (c)

Årsaken til helikopterulykken ved Barentsburg på Svalbard 26. oktober 2017, var at pilotene mistet sikten i kraftig snøvær.

Det slår Statens Havarikommisjon for Transport fast i ulykkesrapporten som ble offentliggjort torsdag.

– Hovedkonklusjonen er at de tapte sine visuelle referanser og rett og slett fløy seg i sjøen, sier avdelingsdirektør i havarikommisjonen, Kåre Halvorsen.

Det russiske helikopteret var på vei fra Pyramiden til Barentsburg da det havarerte. Åtte personer mistet livet i ulykken. Sju av de omkomne er aldri funnet.

Ifølge havarikommisjonen var sikten varierende under flyturen, med kraftig vind og tett snødrev. Likevel fortsatte flygingen, selv om sikten var vesentlig dårligere enn helikopterselskapets egne minstekrav. Flygingen skjedde visuelt, siden pilotene - som beskrives som lokalkjente og erfarne - ikke hadde tillatelse til å fly ved hjelp av instrumenter.

Klokka 1508 var ulykken et faktum. Personellet på helikopterbasen kunne høre at flygemaskinen traff havoverflaten.

Saken fortsetter under bildet

russisk helikopter hevet

Det russiske helikoptret ble funnet på 209 meters dyp. Etter hevingen ble det fraktet til Stavanger, hvor det har blitt analysert av havarikommisjonen.

Foto: Politiet

Nedkjølt etter få minutter

En stor redningsaksjon ble umiddelbart satt i verk, og tre dager senere ble helikopteret lokalisert på 209 meters dyp. Den ene av de omkomne ble funnet på havbunnen, rundt 150 meter unna vraket. De sju andre er fortsatt savnet.

Havarikommisjonen slår fast at helikoptret traff havoverflaten med liten energi, og at alle om bord var i stand til å evakuere helikoptret. Likevel var sjansen for å overleve minimal. Årsaken var at ingen brukte redningsvest eller overlevingsdrakter.

«Det kan antas at de etter få minutter ble så nedkjølt at de ikke klarte å holde seg på overflaten på grunn av luft- og vanntemperatur og sjøgang», heter det i rapporten.

Undersøkelsene slår også fast at helikoptret var utstyrt med verken flyteutstyr eller livbåter. Helikoptret ble raskt fylt med vann, før det tippet rundt og sank.

Teknisk svikt utelukkes som en mulig årsak til ulykken.

4. november 2017 ble vraket hevet. Da greide man også å sikre helikopterets taleregistrator og GPS. Ferdskriveren var imidlertid umulig å lese. Den ble funnet slått i stykker på havbunnen, uten den såkalte minneenheten.

Vil ha strengere krav til nødutstyr

Kåre Halvorsen

Kåre Halvorsen, avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon for Transport.

Foto: Terje Pedersen / Scanpix

Drøye to år etter ulykken ved Barentsburg, er altså havarikommisjonen ferdig med sine undersøkelser av det som skjedde. Arbeidet er gjort i tett samarbeid med russiske luftfartsmyndigheter.

I havarirapporten tar havarikommisjonen til orde for strengere regler for helikopterflyginger som skjer i spesielt utsatte områder, som for eksempel Svalbard.

Blant annet vil kommisjonen ha spesifikke krav til nødutstyr. I tillegg bør alle helikopterpiloter som skal fly i mørketiden på Svalbard, også være i stand til å fly ved hjelp av instrumenter, anbefaler kommisjonen.

Samtidig får det russiske helikopterselskapet beskjed om å gå gjennom egne sikkerhetsrutiner. Årsaken er at det ble funnet flere sikkerhetsavvik ved helikopterbasen på Kapp Heer. Helikopterselskapet har hatt en uheldig og lemfeldig praksis når det gjelder egne krav til sikt, sier avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i havarikommisjonen.

Minnestund Barentsburg

Åtte russiske statsborgere omkom i ulykken: tre besetningsmedlemmer, to helikopterteknikere og tre forskere.

Foto: John Christian Nygård / Svalbardposten