– Dette er en god ordning for hele skogbruksnæringa i fylket, sier leder i AT-Skog, Olav Veum.
Han er fornøyd med at man har funnet en løsning som gir avsetning på massevirke etter at cellulosefabrikken på Tofte blei lagt ned i vår.
– Nedleggelsen på Tofte har ført til at sliptømmeret fraktes til Sverige, og da er det både billigere, og mer effektivt å bruke jernbanen, fortsetter Veum.
Saken fortsetter under bildet
Viktig for lokalmiljøet
Ordfører i Bø, Olav Kasland synes det var riktig og viktig at kommunen la til rette for tømmertransport fra Bø stasjon. Han forteller at det siden 2005 ikke har blitt transportert tømmer fra Bø, men at terminalen lå klar, slik at en reåpning ikke krevde mye arbeid.
– Det er viktig for Bø kommune å støtte opp om Telemarksbruket, som er en stor arbeidsplass. Å åpne terminalen igjen gjør at de blir kvitt sliptømmeret, og kan fortsette drifta som normalt. En real vinn vinn situasjon, sier ordføreren.
Vil utvide
Prosjektleder i AT-Skog, Nils Aakre sier at det transporteres over 10 000 kubikkmeter tømmer fra Bø hver måned. Om samme mengden skulle blitt fraktet langs veiene, hadde det betydd over 250 tømmerbiler. Aakre skulle ønske at enda mer tømmer kunne blitt fraktet med jernbanen.
– Sørlandsbanen går gjennom hjertet av skogene i Telemark, så det er muligheter for å øke mengden tømmer som fraktes med tog. For å få til dette må antallet terminaler opp, og da må myndighetene på banen, sier Aakre.
– Spennende og positivt
Statssekretær i samferdselsdepartementet Bård Hoksrud er positiv til at godstog på jernbanen erstatter tømmerbiler på veiene, men kan ikke love flere tømmerterminaler til Telemark.
– Det foreligger ingen konkrete planer per idag om å lage nye tømmerterminaler, men at det fungerer bra i Bø synes jeg er spennende, og skal absolutt se på saken, avslutter Hoksrud.