Morgentoget mellom Notodden og Porsgrunn begynte å brenne 9. september i fjor. Toget ble stående på en øde strekning mellom Nisterud og Valeseter.
Den 48 år gamle lokomotivføreren evakuerte de 19 passasjerene før han forsøkte å slukke brannen.
Dette er et av punktene Statens havarikommisjon for transport peker på i sin rapport. Fordi det bare var én fører ombord i toget, rakk brannen å spre seg før den erfarne lokomotivføreren kunne begynne sluknings-arbeidet.
Geleidet ut
Det var heller ikke brannvarslinganlegg ombord. Togsettet på Bratsbergbanen har to motorer, en i hver ende. Da det tok fyr i den bakre motoren, tok det tid før føreren oppdaget dette.
Havarikommisjonen skryter av måten lokomotivføreren håndterte brannen på.
Eva Kristin Aarbakk satt på toget fra Notodden på vei til skolen i Porsgrunn da hun plutselig oppdaget at det kom røyk inn i toget.
– Jeg hadde satt meg midt i toget. Da vi hadde kommet mellom Nordagutu og Nisterud så ser jeg bare at det siver røyk ut fra en luke i midtgangen, fortalte hun til NRK.no. like etter at hun var kommet ut av toget.
Toget stoppet, og deretter prøvde Aarbakk å få flere ut av toget.
– Vi fant en nødutgang, og traff konduktøren og ble geleidet ut. Da vi kom ut så vi at hele toget var innhyllet i røyk.
– Har ikke lest rapporten
Lekkasje av motorolje fra en slange var en medvirkende årsak til brannen. Havarikommisjonen peker på at vedlikeholdet og kontrollen av eventuelle oljelekkasjer ikke har vært god nok.
Kommisjonen ber nå Statens jernbanetilsyn pålegge NSB å se på vedlikeholdsprogrammet sitt og regler for bemanning.
– NSB Øst har først fått rapporten fra Havarikommisjonen i dag, og har ikke fått tid til å gå gjennom den, sier sikkerhetsansvarlig John Ole Kanton til NRK.no.
– Vi kommer tilbake til hvilke tiltak vi skal sette i verk etter å ha gått grundig igjennom rapporten.