Porsgrunn kommune prioriter hovedveiene, skoleveiene, litt farlige kryss, gang og sykkelveier slik at sikt og siktlinjer er i orden.
– Vi har en tidlig og varm vår, slik at det gror jo mye raskere enn i fjor. Og vi er tidligere ute enn normalt. Og særskilt i forhold til i fjor. Da hadde vi jo tele nesten ut til begynnelsen av juni. Det var en veldig treig og kald vår. Vi er vær avhengig, det ser sånn bransjen vår er, sier Torbjørn Krogstad, virksomhetsleder for Kommunalteknikk i Porsgrunn.
Havari
Området mellom veien og sykkel/gangveien opp til Borgeåsen i Porsgrunn begynner å bli godt gjengrodd, og sikten er redusert betraktelig. Men den er ikke definert som en hovedvei, så den må vente på sin tur før det blir klippet.
– Til vanlig er det to maskiner som er ute og kjører, men akkurat i dag er det havari på en, sier Torbjørn Krogstad.
Klipper en gang i året
Vedlikeholdsmannskapet til Porsgrunn kommune er ute hele tiden. Om vinteren er det måking og strøing. På våren feies det, og etter det så holdes vegetasjonen ned langs veien.
– Normalt klipper vi gresset langs veikanten en gang i året. Det har med økonomien i kommunen å gjøre. Det gjelder feiingen også. Vi må feie opp all grusen som vi ikke har strødd ifølge noen i løpet av vinteren. Det må feies opp på våren. Etter det er det kantklipping som gjelder. Men også vegetasjonsrydding langs veien er viktig, ikke bare gressklippingen. Klippe trær og busker som henger over veien, sier Torbjørn Krogstad.
Gressklipper, saks og sag
Trygg Trafikk er opptatt av at veien er så sikre som mulig. Brita Straume i Trygg Trafikk oppfordre flere til å ta et tak for å holde vegetasjon og gress ned langs veien
– I år er det veldig tjukt langs veiene, mye ugrass og flotte markblomster. Men det er en risiko for gående, syklende og kjørende når de ferdes langs veier som denne. Jeg synes både kommunen, Statens vegvesen og private naboer burde ta en runde med gressklipper, saks og sag, slik at det er trygt for trafikantene, sier Brita Straume, Trygg Trafikk.
Nødvendig med god sikt
Trygg Trafikk i Telemark frykter at det kan skje alvorlig ulykker fordi gresset er for høyt enkelte steder.
– I verste fall kan det skje en ulykke mellom barn og bilist. Her det mange som sykler, det er mange kryssende veier. Det er helt nødvendig at det er god sikt. Det har vi alle et ansvar som eier grunnen til slike trafikale områder, sier Brita Straume i Trygg Trafikk.
Beleggningstein
Kommunen legger ofte beleggningstein der det er for trangt mellom veibanen og sykkel og gangstiene. Det er for å slippe å klippe gresset der.
– Men også for sikkerheten til våre egne medarbeidere. For å kjøre en gressklipper i sterkt trafikkert veier oppå en smal rabatt, er ikke veldig bra, sier Torbjørn Krogstad.
Fylkesveiene har en annen ordning. Og der har kantklippingen startet før de kommunale veiene. Vedlikeholdet av veistrekningene er lagt ut på anbud hos de private, og det er det kontraktene som avgjør hva som blir gjort.
– Det er alltid slik at vi kunne ønske at vi kunne gjøre ting bedre. Klippe oftere, brøyte bedre. Det har noe med økonomi å gjøre som vi må forholde oss til, sier Torbjørn Krogstad.