Siktelsen gjelder brudd på vegtrafikkloven, som stiller strenge krav til sjåførens aktsomhet i trafikken.
Vegtrafikkloven § 3 bestemmer at «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade, og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»
– Når politiet har siktet ham innebærer det at det er mer sannsynlig at han har brutt denne loven enn at han ikke har gjort det, sier politiadvokat Camilla Linnes
Det er foreløpig kun gjennomført et kort innledende avhør av siktede, ifølge politiet.
Trikken kjørte fra Nygata og skulle tatt til venstre inn i Storgata.
Ved en sporveksel mellom Nygata og Storgata sporet trikken av, og den kjørte inn i Eplehus-butikken.
Sporveien sier at de foreløpig ikke har noen informasjon som tilsier at feil med de nye trikkene eller infrastrukturen forårsaket trikkeulykken.
Granskingsarbeidet pågår fortsatt, skriver Sporveien videre i pressemeldingen, onsdag ettermiddag.
– Han tar det veldig tungt
Politiet har flere teorier om hva som kan ha skjedd forteller politiadvokat Camilla Linnes.
Menneskelig eller teknisk svik er blant teoriene politiet jobber ut ifra.
– Det er gjennomført en foreløpig rustest som ikke ga noe utslag, sier Linnes.
Trikkeførerens forsvarer, Halldis Winje, sier at det var en veldig sjokkerende opplevelse for klienten hennes.
– Han er fremdeles på sykehuset så jeg har ikke fått snakket med han enda. Han tar det veldig tungt.
Har prøvekjørt sporet der ulykken skjedde
Onsdag morgen er trikkesporet friskmeldt etter nattens undersøkelser av ulykkesstedet i Storgata.
Trikken som kjørte inn i butikken Eplehuset, ble natt til onsdag kjørt til Grefsen trikkebase for nærmere undersøkelser.
– Skadene skal undersøkes grundig og avdekkes, sier pressekontakt i Sporveien, Tone S. Tuhus.
Trikkene kjører som normalt igjen etter gårsdagens ulykke.
Foto: Tom Balgaard / NRK– Det som eventuelt måtte repareres, ble reparert i natt.
Deretter ble sporet prøvekjørt med trikk for å kvalitetssjekke at det er helt i orden igjen.
Trikkesporet ble friskmeldt klokken 04.30 onsdag morgen.
– Så nå kjører trikken som normalt igjen i dette området og det er ingen skader på sporet nå, sier Tuhus.
Kommunikasjonssjef i Sporveien, Tonje Bergmo, sier at det rutinemessig er satt inn en pensevakt i Storgata, mens gårsdagens hendelse undersøkes.
– Det er helt vanlig.
De understreker at granskingsarbeidet vil ta tid, og at det gjennomføres informasjonsinnhenting fra en rekke kilder.
Innsatsleder i Oslo brann- og redningssentral, Bjørn-Kristian Bratlie, sier at det var mye jobb å få ut trikken som tirsdag morgen kjørte rett inn i en butikk i Oslo.
– Aldri én enkelt årsak alene
– Vi er svært tidlig i undersøkelsen og det gjenstår mye å kartlegge og mer informasjon å hente inn.
Det sier avdelingsdirektør for bane i Statens havarikommisjon, Ida Hogganvik Grøndahl.
– I alle sikkerhetsundersøkelser er det normalt å kartlegge tidligere, liknende hendelser og det vil også være tilfelle her.
– Erfaringsmessig er det aldri én enkelt årsak alene, det er alltid sammensatt.
Det var rundt klokken 11 på tirsdag at trikken sporet av og kjørte inn i Eplehuset i Storgata.
Foto: Grete Thobroe / NRKIfølge tall fra Avisa Oslo har det totalt vært 15 avsporinger i perioden fra 2020–2024.
Ni av disse skal ha vært med de nye trikkene, SL-18-modellen.
NRK har vært i kontakt med CAF som er selskapet som produserer trikkene.
De ønsker ikke å kommentere på ulykken, men sier de samarbeider med Sporveien for å finne ut hva som har skjedd.
Skal holde maks 15 kilometer over sporveksler
Pressekontakt Tuhus i Sporveien forteller at alle trikker har en ferdsskriver.
Det er en teknisk innretning som automatisk og kontinuerlig samler data, som kan bidra til å kartlegge hva som har skjedd.
– Ferdsskriveren er noe av grunnlaget for undersøkelsene. Vi skal hente ut informasjon fra den.
Sporveien sier det er for tidlig å si noe om årsak til ulykken.
Foto: Fouad Acharki / NRKPolitiet har tatt beslag av denne, opplyser de til NRK.
Tuhus i Sporveien legger til at hastighet er et av parametrene som man vil se på for å finne ut av hva som ligger til grunn.
– En vognfører vil avpasse farten hele veien, og i en sving må man gjøre det, sier Tuhus, og legger til at det er en sporveksel i svingen der ulykken skjedde.
– Man skal holde maks 15 kilometer i timen over sporveksler.
– Men det er for tidlig å gå ut med årsaker og hendelsesforløp.
Statens Havarikommisjon gjør sine undersøkelser, mens Sporveien vil gjøre sine egne og bistår Havarikommisjonen med det de kan.
– Skal være trygt å være på jobb
Tre personer ble lettere skadd i ulykken. Trikkeføreren er fysisk uskadd, men ivaretas av helse, opplyser Tuhus.
– Vi er veldig glad for at det gikk så bra med alle og beklager for at det skjedde.
Sporveien ivaretar trikkeføreren som kjørte, og opplyser om at de har rutiner for å ivareta involverte i en slik ulykke.
– Vi sørger for å informere andre ansatte og vi er opptatt av å ivareta dem også. Vi har gode rutiner for oppfølging, sier Tuhus.
– Det skal være trygt å være på jobb. Og det er og skal være trygt å kjøre med Sporveien.