Hopp til innhold

Sykkelfloken er løst

Maridalsveien utvides i bredden, og myke trafikanter får sin egen oppmerkede asfaltstripe på veiskulderen. 

Maridalsvannet
Foto: Nilsen, Heidi B. / SCANPIX

Et langvarig ønske om tryggere forhold langs Maridalsveien endte i går med kompromiss i Oslo bystyre.

I stedet for å asfaltere turveien som blir bygget fra Brekkekrysset via Låkeberget til Hammeren skal den eksisterende bilveien bygges ut slik at syklistene får sitt eget felt på veiskulderen.

Sans for løsningen

Henning Næss

Henning Næss

Foto: Olav Juven / NRK

Syklist Henning Næss hadde sans for løsningen da vi stoppet ham på Hammeren tidligere i dag.

- Det høres ut som en veldig god idé, for det er klart at man kan bli utsatt for ulykker for eksempel ved at det kommer store biler som plutselig ikke ser deg. Jeg synes det høres ut som en veldig fornuftig idé, sier Næss.

Selv om han sykler fortere enn mange andre syklister, tror han at han kommer til å bruke sykkelveien.

- Ja, jeg tror det. Det kan bli et problem hvis den blir overbefolket av andre syklister, for jeg kommer i 40-60 km i timen. Men stort sett ville jeg brukt den, sier han.

Gleder seg til asfaltbane

Mens Henning Næss tråkker videre, kommer Kristoffer Jacobsen skøytende i veibanen på rulleski. I dag er det knapt fast grunn i det hele tatt utenfor den hvite stripen, og også Jacobsen ser fram til å få sin egen asfaltbane.

Kristoffer Jacobsen

Kristoffer Jacobsen

Foto: Olav Juven / NRK

- Da blir det tryggere for meg å trene her, og det blir bedre for bilistene å kjøre forbi dem som sykler og går på rulleski, så det synes jeg er veldig positivt.

- Føler du deg utrygg når du går på rulleski i Maridalen?

- Jeg har tenkt ved et par anledninger når bilene kommer fort forbi og kjører bare en halv meter ut fra siden, at det kunne vært greit med litt bedre plass, sier Jacobsen.

Kompromiss i tolvte time

Lenge så det ut til at syklister, gående og rulleskiløpere måtte leve farlig også i framtiden fordi byrådets forslag om en fullverdig, adskilt gang- og sykkelvei ville bli nedstemt.

Men i tolvte time kom alle partier i bystyret fram til et kompromiss som ifølge Arbeiderpartiets Ivar Christiansen innebærer følgende:

- Vi har bedt byrådet se på muligheten for å bygge en skulder på eksisterende vei fra Brekke og inn til Skar slik at syklister og rulleskibrukere kan få bedre forhold i Maridalen. Vi har forhørt oss med alle de verneinteresser vi har hatt kontakt med, og de har hatt forståelse for at denne skulderen kan være et kompromiss mellom en full utbygging av gang- og sykkelvei og ingenting.

- Men vil det bli en trygg løsning?

- Det vil bli en tryggere løsning enn det er i dag, sier Christiansen.

Begynner på utredningsjobben

Når sykkelbanen står ferdig og til hvilken pris, er umulig å si. Men samferdselsbyråd Peter N. Myhre lover å gi seg i kast med utredningsjobben.

- Det er et stort arbeid, og det er et stort prosjekt. Det er jo en veldig lang strekning vi snakker om, og det er veldig forskjellig kvalitet på veien slik den er i dag. Noen steder er det ikke noen skulder, og da må vi gjøre en del større inngrep. Andre steder er det en skulder det bare kan legges en asfaltstripe på.

Ifølge Myhre betyr utbyggingen at veien må utvides hele veien.

- Det må den nok. Og av hensyn til terreng og av hensyn til verneinteresser, må det gjøres på litt forskjellig vis hele veien gjennom Maridalen, men dette skal vi få til, lover samferdselsbyråden.