Hopp til innhold

Odd (80) føler seg utrygg til fots i Oslo: – Jeg unngår fortauene så mye jeg kan

Byrådet i Oslo vil ha mindre strenge regler for elsparkesykler i byen. Nå raser organisasjoner og privatpersoner.

En mann står langs en vei og ser inn i kameraet. Det er en eldre mann. Han er skallet, men har hvitt skjegg og bruker briller. Mannen har på seg en svart fleece-genser med en lys jakke utenpå.

80 år gamle Odd Reiersøl har alltid vært en ivrig fotgjenger. Men nå føler han at den rettigheten svekkes mer og mer.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Her er det jo veldig fint å gå, for her er det ikke fortau. Det hender at det kommer biler, men de respekterer fotgjengere, sier Odd Reiersøl (80).

Pensjonisten liker å gå tur i nabolaget på Vækerø, vest i Oslo. Men:

Jeg unngår fortauene så mye som jeg kan, sier han.

Han krysser veien så fort som mulig, og går raskt ned til sideveiene som tar av fra fortauet.

En eldre mann går på et fortau langs en vei. Han er skallet, men har hvitt skjegg og bruker briller. Mannen har på seg en mørkeblå jeans og en svart fleece-genser med en lys jakke utenpå. På beina har han grå sokker i svarte sandaler. Han går ved siden av

Odd pleier å ta av inn til sideveien han for NRKs skyld har gått forbi. For der føler han som gående seg tryggere enn på fortauet.

Foto: Rolf Petter Olaisen / NRK

Der føler han seg trygg, i motsetning til på fortauet.

Årsaken? Elektriske sykler og sparkesykler som suser forbi i full fart, i nedoverbakken forbi huset til Odd.

– Det er skummelt.

Frykter frislipp

Og nå kan Odd kan få langt flere elektriske kjøretøy susende forbi seg på Vækerø.

For til høsten skal politikerne i Oslo behandle nye regler for utleie av elsykler og elektriske sparkesykler.

Byrådet vil myke opp dagens regler.

Blant annet vil de tillate et ubegrensa antall elsparkesykler i ytre by.

Da tenkte jeg at nå kommer det til å bli enda verre, sier Odd.

Han har sendt inn sine bekymringer til kommunen.

Og 80-åringen er ikke alene om å reagere.

Facebook-gruppa «La oss ta fortauene tilbake» har nå over 16.000 medlemmer.

«Jeg synes dessverre ikke det er greit å være fotgjenger i Oslo lenger pga. alle ståmopedistene og syklistene som ikke tar hensyn.»

kvinne, Oslo

Oslofolk reagerer

Forslaget til nye regler har vært på høring i vår. Over 50 høringssvar har kommet inn.

Odd er langt fra den eneste osloborgeren som protesterer.

  • Frekt mot fotgjengere

    «...som fotgjenger er jeg den mest miljøvennlige innbygger i Oslo. Samtidig opplever jeg at jeg er den aller lavest prioriterte [...]. Fotgjengerens plass i byen er neglisjert, og det i «miljøvennlighetens» navn. Det er frekt.»

  • Psykisk og fysisk belastning

    «Vi savner vår by dypt og inderlig, men tør ikke utsette oss for den psykiske og fysiske belastningen det er å gå til fots i Oslo sentrum lenger.»

  • «Null respekt for gående»

    «Helt ufattelig at dette skal fortsette og gjøre hverdagen til så mange utrygg. Å foreslå å åpne for nattekjøring igjen og enda flere ståmopeder er helt hårreisende! Null respekt for alle gående,» skriver en kvinne.

  • Vil ta fortauet tilbake

    «Kanskje er det tid for oss fotgjengere å kreve våre fortau tilbake? Vi er mange, vi har rett til å være trygge, og det er på tide at byens myndigheter tar dette seriøst. Nok er nok.» skriver en sentrumsbeboer.

  • «Umulig å forstå»

    «Det er er umulig å forstå at våre politikere har valgt å aktivt støtte de friskeste og sprekeste i samfunnet, og samtidig kraftig forverre livskvaliteten til de som trenger omsorg mest.»

Mange skriver at de føler seg utrygge. Og opplever at Oslos politikere ikke bryr seg om de gående i byen.

Det gjør også Blindeforbundets Unni Fauskrud.

Hun påpeker at Oslo kommune har en egen gå-strategi, og vil at flere skal være ute i byen til fots.

– Da skurrer det veldig når det blir så mange farer ute.

Klump i magen

Selv har hun klump i magen når hun går utendørs. Frykten er å bli påkjørt eller snuble over en elsparkesykkel parkert midt på fortauet.

Noen av forbundets medlemmer har helt slutta å gå ut, sier hun.

– Vi vegrer oss for å ta del i byen.

Ifølge Fauskrud ble ting litt bedre da reglene ble strammet inn i 2021.

Førerhund i bybilde

En stor andel av medlemmene til Blindeforbundet har opplevd at enten de eller førerhund har blitt sneia av elsparkesykler siste året, ifølge forbundet selv.

Foto: Colourbox

Nå kan de mykes opp igjen. Det er å ta hensyn til utleieselskapene over de som går i byen, mener hun.

– Det er penga som rår, da, tydeligvis. Og det syns jeg er ugreit som en borger av Oslo by.

Byrådet vil ikke kommentere hverken uttalelsene til Unni, Odd eller osloborgerne som har tatt kontakt.

De vil vurdere alle innspill når saken skal behandles til høsten, skriver de i en e-post.

Her kan du se hva utleieselskapene svarer:

  • Elektriske sparkesykler fra Voi på utsiden av Oslo S. Flere står oppstilt ved siden av hverandre, en rekke ligger også velta på bakken.
    Ole Berg-Rusten / NTB

    Voi: Tester kamera-styring

    – Vi har klare regler om at man skal vise hensyn og senke farten når man er sammen med andre fotgjengere, i tråd med norsk lov, sier Vois kommunikasjonssjef Øystein Sundelin.

    Selskapet tester ut kameradetektorer for å sørge for at kjøretøyene automatisk senker farten på fortau, ifølge Sundelin.

    – Dette er teknologi som kommer til å komme.

  • Elektriske sparkesykler fra Voi på utsiden av Oslo S. Flere står oppstilt ved siden av hverandre, en rekke ligger også velta på bakken.
    Ole Berg-Rusten / NTB

    Voi: Kan gi prikker og bøter

    Selskapet har nylig begynt å videresende bøter de får for feilparkerte kjøretøy til brukere, og innført et «prikksystem», ifølge Sundelin.

    – Hvis du ikke følger reglene som fins, så vil du få prikker og risikerer å måtte betale bot og bli kastet ut av systemet vårt.

  • En Ryde-elsparkesykkel står parkert inntil en vegg på et fortau. I bakgrunnen ser man bygater og et fotgjengerfelt.
    Bård Nafstad / NRK

    Ryde: soner og KI-kamera

    Ryde sier de «aktivt oppfordrer» brukerne til å kjøre sakte på fortauet og bruke vei og sykkelfelt der det er mulig. Blant annet gjennom kurs og påminnelser i appen.

    De bruker også teknologi.

    – For eksempel bruk av ulike geografiske kjøresoner og KI-kamera som kan kjenne igjen fotgjenger, sier Ryde-sjef Tobias Balchen.

  • En Ryde-elsparkesykkel står parkert inntil en vegg på et fortau. I bakgrunnen ser man bygater og et fotgjengerfelt.
    Bård Nafstad / NRK

    Ryde: må dokumentere parkering

    Brukerne må dokumentere parkering ved hjelp av bilder. Dårlige parkeringer følges opp. Blant annet videresender de bøter, sier Balchen.

    De bruker også sone-teknologi for å sperre noen områder for parkering, ifølge ham.

    – Avslutningsvis har vi kontinuerlig ansatte ute i bybildet som rydder feilparkerte sparkesykler som en del av sine arbeidsoppgaver.

  • En person står oppå på en elsparkesykkel. Ser bare føttene
    Anders Fehn / NRK

    Bolt: uten svar

    Bolt er det siste selskapet som har tillatelse til å leie ut elektriske sparkesykler i Oslo. De har foreløpig ikke svart på NRKs spørsmål.

Kan bli natt-åpning

Siden 2021 har elsparkesyklene vært «stengt» mellom klokka 23 og 5.

Selv om det beholdes foreløpig, foreslås det i nye regler at byrådet kan endre dette om de vil.

«Nattestenging går utover de som ønsker å benytte tilbudet i en periode av døgnet med redusert kollektivtilbud, som for eksempel i ytre by,» står det blant annet.

I tillegg vises det til at andre byer, som Bergen, tillater utleie på natta.

Les også Nattestengte elsparkesykler har gitt færre ulykker i Oslo

Mann på elsparkesykkel i Oslo sentrum natt til lørdag 20. juli med politibil i bakgrunnen

Nesten alle som har sendt inn innspill er veldig negative til dette.

Politiet fraråder «på det sterkeste» å tillate utleie om natta.

Vi er bekymra for at dette vil gi et økt antall ulykker, spesielt på tidspunkter der nødetatenes ressurser og kapasitet allerede er pressa, sier Glenn Bergh i politiets seksjon for sjø- og trafikktjeneste.

De er også skeptiske til «frislippet» utenfor ring 3.

«Med økt tilgang av enheter utenfor Ring 3, frykter vi økt misbruk blant unge brukere,» skriver politiet i sin uttalelse.

Ikke fortau-forbud

«Jeg har blitt snittet bakfra mange ganger, og jeg har også måttet hoppe til side når jeg runder et hjørne på fortauet.»

Osloborger

Unni Fauksrud i Blindeforbundet mener elsparkesyklene må vekk fra fortauet.

– Fordi det er så mye trafikkforstyrrelser ellers at det er greit at gående har noen områder som er våre, hvor vi er prioritert.

Forbundet får støtte fra Odd Reiersøl.

Jeg skulle ønske at vi kunne slippe å ha dem på fortauet, sier han.

Elsparkesykler på Rådhusplassen

Elsparkesyklene er blitt populære framkomstmidler i Oslo. Men mange osloborgere er også sterkt negative.

Foto: Christopher Isachsen Sandøy / NRK

Men det er ikke foreslått i de nye reglene nå. Det er heller ikke noe veimyndighetene anbefaler.

Frykten er at det vil gi flere ulykker om sykler og elektriske sparkesykler må ut i veien hvor det blant annet går biler, busser og trikk.

Men: Statens vegvesen minner om at det er strenge regler for bruk av sykler og elsparkesykler på fortauet. Som at du må tilpasse deg gangfart.

Fortauet er etablert for de gående, våre mest sårbare trafikanter, sier vegvesenets Anette Hauge.