Hopp til innhold

Satser stort på hydrogen

Akershus satser store summer på å bli ledende innen innføring av hydrogen-teknologi i trafikken.

Fyllestasjon for hydrogen, Økern i Oslo

Flere fyllstasjoner for hydrogen skal komme i Akershus. Her fra stasjonen som allerede er på Økern.

Foto: Zero.no

– Vi satser på hydrogen i form av fyllstasjoner. Det er jo ingen vits i å kjøre hydrogenbil hvis du ikke får fylt den noe sted, sier høyrepolitiker Anette Solli fra Akershus til NRK.

Neste år skal de første helt utslippsfrie hydrogenbussene settes inn i trafikk mellom Oppegård og Oslo.

Samtidig åpner to fyllstasjoner i Akershus der busser og biler kan tanke det miljøvennlige drivstoffet.

– Vi etablerer én for buss sammen med Oslo på Rosenholm, og vi etablerer nå en på Kjeller i Skedsmo som skal være åpen til jul. Det er allerede en fyllstasjon på Økern i Oslo, forteller Solli.

Hydrogenet lader batteriet

Den ligner en elbil, og den summer som en. Men en viktig detalj skiller den ombygde turkise thinkbilen fra orginalen. Et blankt lokk på døra.

Hydrogentanken gjør at denne bilen kan gå dobbelt så langt, forteller Rune Stenbro i Akershus Energi. For når batteriet nærmer seg halvtomt vil hydrogenet starte å lade batteriet.

Nå vil Akershus legge til rette for at flere biler av denne typen kan rulle ut på veiene, ifølge Solli.

På Kjeller hvor en gravemaskin klargjør tomta hvor fyllstasjonen skal ligge, får høyrepolitikeren for første gang prøvekjøre en av sjeldne bilene.

– Den er jo så kjapp, mye raskere enn min bil, utbryter Solli.

Utvikles stadig

I Norge finnes det foreløpig bare rundt 30 eksemplarer. Men flere bilprodusenter er i ferd med utvikle hydrogenbiler for det kommersielle markedet, deriblant større personbiler.

Også fylkeordfører Nils Aage Jegstad (H) mener hydrogen er er framtidas løsning for å få ned klimautslippene.

– De er jo egentlig de eneste som er nullutslippsbiler, hydrogen gir kun fra seg vann. Vi vet at åtti prosent av CO2-utslippene kommer fra transportsektoren, så vi er nødt til å gjøre noe med transportmidlene, sier Jegestad til NRK.

Han sier at Akershus ønsker å være et foregangsfylke som skal bidra til å minske utslippene.

– Allerede har Akershus bevilget 35 millioner kroner til bestilling av hydrogenbusser. Disse bygges nå i Nederland og skal settes inn prøvetrafikke mellom Kolbotn og Oslo på nyåret.

Det borgelige flertallet vil også sette av 20 millioner kroner til neste år for å hjelpe hydrogenteknologien fram, ifølge Jegestad.

– Går for sakte

Oslo, EU og staten er blant samrbeidpartnerne når det nye prosjektet nå skal starte opp. Solli opplever imidlertid at regjeringen kjører med én fot på bremsen.

– Jeg synes det går for sakte med den satsingen vi må gjøre. Hvis den norske stat ved regjeringen hadde vært like frempå som EU er, hadde vi hatt en helt annen finansiering enn den vi har i dag, sier Solli.

Hun mener at vi da hadde hatt langt mer penger til å gå inn i det nye prosjektet, med flere hydrogenbusser enn det vi har nå.

– Jeg savner en statlig norsk satsing som monner, avlutter høyrepolitiker Anette Solli.