Kunder av Posten reagerer på lav erstatning etter at pakker de har sendt har blitt stjålet av postansatte.
Alexander Winther Hogstad og selskapet Applespesialisten har mottatt 183 kroner i erstatning for en mobiltelefon som er verdt over 4000 kroner.
Det synes han er urettferdig.
– Når det er deres feil at pakkene forsvinner, bør ikke vi bli lastet for det. Vi burde fått det pakken er verdt, mener han.
Posten krever tilleggsforsikring
Tidligere denne uken meldte Østlandssendingen at et 58 år gammel postansatt ble dømt for å ha stjålet 141 mobiltelefoner på jobb.
Elisabeth Gjølme.
Foto: Roald, Berit / SCANPIXKommunikasjonsdirektør i Posten, Elisabeth Gjølme, sier telefoner må sendes med forsikring om de skal få en rausere erstatning.
– På våre ordinære pakkeprodukter erstatter vi i henhold til veifraktloven. Det er standardbetingelser. Men vi kan også bevilge tilleggsforsikring dersom har spesielt verdifulle sendinger, opplyser Gjølme.
– Men har ikke Posten avsvar for å utbetale en skikkelig erstatning når pakkene har blitt stjålet av en ansatt hos dere?
– Jo det har vi, og derfor betaler vi også erstatning. Men hvis kunden ikke velger ekstra forsikringer, får de et standardbeløp.
– Burde være unødvendig
Winther Hogstad er misfornøyd med at han ikke får igjen mer penger for telefonene han har blitt frastjålet. Fra nå av forsikrer han pakkene sine, selv om han synes det er dårlig at det skal være nødvendig.
– Denne forsikringen trodde jeg gjaldt dersom pakken ble skadet på veien. Jeg regnet ikke med at man måtte forsikre seg ekstra i tilfelle noen innad i Posten stjal telefonen min, sier han.