MS-syke Terje Prøsch.
Foto: Katarina Theis-Haugan / NRK
Bente Molvær Nesseth, leder av tildelingskontoret i Bærum kommune. Rune Thorsteinson, avdelingsleder i Hjelp 24 Sandvika.
– Da hadde jeg bare trygghetsalarmen på hånden som jeg kunne bruke, forteller han.
Han utløste alarmen, men der var det ingen hjelp å få.
Mannen fra Hjelp 24, en anbudstjeneste fra Bærum kommune, kunne ikke hjelpe fordi Terje skulle på toalettet. Det er en oppgave de ikke hjelper brukerne sine med, skriver Budstikka. Da må man nemlig ringe hjemmesykepleien.
– Da må jeg ha mobiltelefonen, sa jeg. Og så må jeg komme opp av sengen ved hjelp av håndtaket. Da bare gikk han.
Beklager
Prøsch mener nå kommunen må stille strengere krav til dem de kjøper omsorgstjenester av.
– De må være mer oppmerksomme på den kvaliteten som gis, og etterprøve den.
– Sånne hendelser skal vi ikke ha. Det er svært beklagelig, sier leder av tildelingskontoret i Bærum kommune Bente Molvær Nesseth.
– Er det konsekvensen av å privatisere?
– Nei, det vil jeg ikke si. Slike tjenester har vært ute på anbud i alle år.
Innkalt på teppet
Kommunen har nå innkalt Hjelp24 til et møte for å finne ut hva som har skjedd i denne saken, og for rydde opp i ansvarsfordelingen dem imellom. Hjelp24 sier mennskelig svikt er årsaken til hendelsen
– Jeg vil beklage denne hendelsen overfor bruker og de som kanskje føler seg utrygge. Dette skal ikke skje igjen. Jeg mener brukerne kan føle seg trygge, sier Rune Thorsteinsen som er avdelingsleder i Hjelp 24 Sandvika.
Men Prøsch føler seg ikke trygg.
– Nei, dessverre. Jeg vil først føle meg trygg hvis det kommer noen og hjelper meg, avslutter han.