– Man kan ikke bare sitte stille og be folk om å være tålmodige.
Det sier gruppeleder i Miljøpartiet De Grønne i Oslo bystyre, Sirin Stav.
Hun mener at Ruter og byrådet i Oslo ikke gjør nok for å legge til rette for sykling under oppgraderingen av T-banenettet.
Sirin Stav mener at Ruter og Byrådet ikke gjør nok.
Foto: Olav JuvenRuter og Byrådet oppfordrer reisende til å ta beina og sykkelen fatt under oppgraderingen.
– Det er fint å anmode om at folk skal ta sykkelen, men da må man gjøre det enklere for folk, sier Stav.
Hun viser blant annet til en leasingordning av sykkel, som flere kommuner og bedrifter i Norge har tatt i bruk.
Ønsker elsykkel-ordning
Ordningen går ut på at ansatte leier en sykkel gjennom arbeidsgiver, og at leien trekkes fra lønnen hver måned.
Blant kommunene som har innført ordningen er Stavanger, Trondheim, Kristiansand, Skien, Porsgrunn, Siljan, Fredrikstad og Sarpsborg.
Oslo må følge etter, mener Stav. Og hun foreslår flere andre tiltak for å bedre situasjonen:
- Støtteordning for klimavennlige jobbreiser
- Strakstiltak for sykkeltilrettelegging i perioden med nedstengte T-banelinjer
- Lokal «Sykle til jobben»-kampanje gjennom byggeperioden
Kommer du til å sykle mer når T-banen blir oppgradert?
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.
En bedre løsning
Byråd for miljø og samferdsel i Oslo kommune, Marit Vea, mener at de har gjort mye for å tilrettelegge for syklende.
– Også syns jeg det er litt tidlig å begynne å kritisere før stengingen er i gang, sier Vea.
– Vi må utnytte alle muligheter til å få flere til å bruke sykkel i Oslo, mener Marit Vea.
Foto: Bård Nafstad / NRKHun viser til låne- og leieordningene som er tilgjengelig i Oslo, og forteller at de snart setter ut flere bysykler i gatene.
Når det gjelder leasingavtalen, mener Vea at det er andre avtaler som vil være mer gunstig for Oslo kommune.
– Å subsidiere leasing av elsykkel til kommunens ansatte vil sannsynligvis utløse fordelsbeskatning, noe som dermed vil gå på bekostning av lønnen til de ansatte.
Derfor mener hun en bedre løsning kan være å inngå avtaler med private tilbydere.
Byrådet vil følge opp dette, legger hun til.
Kommer ikke til å sykle oftere
Ikke alle reisende er like overbevist om at sykling er løsningen. Blant dem er Sunny Phan.
– Jeg kommer nok bare til å se etter alternative ruter.
Det sier Phan når NRK treffer henne på Sagene i Oslo, samme dag som T-baneoppgraderingen starter.
Sunny Phan sier at hun kommer til å benytte seg av alternative ruter.
Foto: Eva Marie Larsen Nøsen / NRKHun forteller at hun tar T-banen ofte, men ikke kommer til å hive seg på sykkelen under oppgraderingen.
– Det er ikke helt min greie nei.
En annen som ofte benytter seg av T-banen, er Filip Berg.
Han hadde for øvrig ikke fått med seg at T-banenettet skulle oppgraderes.
Filip Berge ser for seg å ta elsparkesykkelen fatt.
Foto: Eva Marie Larsen Nøsen / NRKLikevel er han klar for å ta i bruk elsparkesykkel når endringene trer i kraft.
– Hvis ikke blir det buss. Det blir ikke noe gåing i alle fall.
Arrangerer sykkelverksted
Ruter kjenner seg heller ikke igjen i Stavs kritikk.
– Vi har innført flere tiltak i samarbeid med byrådet. Vi har gjort så godt vi kan, men det er litt begrense hva Ruter kan gjøre.
Det sier Øystein Dahl Johansen, pressevakt i Ruter.
Ruter bidrar for å tilrettelegge for syklende, sier Øystein Dahl Johansen.
Foto: Hallgeir BraastadVidere forteller han at Ruter blant annet har arrangert pop-up sykkelverksteder, slik at folk skal ha syklene klare.
Ifølge Johansen er det også gjort endringer i noen sykkelruter, slik at de ikke krysser de samme rutene som avviksbussene.
På Ruters nettside kan du se hele oversikten over hvilke avganger som er berørt når.
Hei!
Har du hatt lignende opplevelser, eller har du tips til andre ting jeg burde se på i denne saken? Send meg gjerne en E-post!