Hopp til innhold

Dødsulykken i Sandvika: Døde av skadene

Obduksjonsrapporten etter dødsulykken i parkeringshuset ved Sandvika storsenter er klar.

en bil parkert på en gate

Bilen landet rett utenfor inngangspartiet til senteret.

Foto: Cornelius Poppe / NRK

Den konkluderer med at dødsfallet skyldes skadene avdøde ble påført knyttet til ulykken. Politiet vil ikke gå i ytterligere detaljer fra rapporten.

Mandag 23. september 2024 kjørte en bil ut fra fjerde etasje i parkeringshuset til Sandvika Storsenter.

Sjåføren, en mann i 60-årene, mistet livet i ulykken.

Bilen landet rett utenfor inngangspartiet til senteret. Igjen stod kona som vitne.

Kort tid etter ulykken ble det kjent at bilmodellen, en Volvo XC40 Recharge, hadde blitt tilbakekalt og reparert for mulig akselerasjonsfeil i 2022.

Ifølge Volvo ble det ikke avdekket avvik ved denne bilen da den var på verksted i forbindelse med tilbakekallingen.

Statens vegvesen har også gjennomført en simulering av ulykken.

– Ikke medisinsk tilfelle

Politiet har tidligere uttalt at saken ikke kan konkluderes før de mottar den endelige obduksjonsrapporten.

Styrker dette teorien om teknisk feil?

– Nei det kan jeg jo ikke si. Vi står fremdeles igjen med to teorier som ikke er landa helt enda. Det ene er teknisk feil, det andre er brukerfeil, sier politiadvokat Katrine Eilertsen.

Eilertset sier at politiet nå kan slå seg til ro med at det ikke var noe medisinsk tilfelle som var årsak til ulykken.

– Men vi kan ikke si at dette styrker teorien om teknisk svikt, for det har ikke noe med hverandre å gjøre, fortsetter hun.

en gruppe menn som står ved siden av et havarert fly

Det var mandag 23. september i fjor at bilen kjørte ut fra fjerde etasje på parkeringshuset til Sandvika Storsenter.

Foto: Bård Nafstad / NRK

Les også Dødsulykken i parkeringshuset: Volvo saksøkes for samme bilmodell

en bil parkert utenfor en bygning

Fortsetter egne undersøkelser

Simco AS, som i flere måneder har undersøkt ulykkesbilen, sier til NRK at dødsårsaken ikke vil ha noe å si for deres videre arbeid.

– Vi har hele tiden undersøkt bilen som om han var ved sine fulle fem, sier Simen Vidar Huse i Simco.

En bil kjørte ut av tredje etasje fra et parkeringshus

En bil kjørte ut av tredje etasje fra et parkeringshus.

I november i fjor ble det kjent at Statens vegvesen ikke hadde funnet noen tegn til teknisk svikt på ulykkesbilen fra Sandvika.

I deres rapport konkluderte de med at gasspedalen var aktivert 100 prosent omtrent tre sekunder før kollisjonen.

Simen Huse i Simco AS har i flere måneder har jobbet med å undersøke ulykkesbilen på vegne av familien til avdøde.

Han bestrider Statens vegvesens konklusjon, og peker blant annet på at avdøde ble funnet i passasjersetet, og at kun airbagen der ble utløst.

Dette mener Huse beviser at ingen satt i førersetet under hendelsen.

Volvo mener dette er spekulasjoner basert på en feilaktig påstand om at førersetet i bilen har en vektsensor – noe det ikke har, sier Teige.

– Vi oppfordrer folk til å forholde seg til den offisielle informasjonen fra politiet fremfor uverifiserte påstander og spekulasjoner fra tredjeparter i denne saken.

Gasspedalen var aktivert 100 prosent

Bilen hadde en hastighet på 62 km/t i det den traff murveggen, skriver politiet.

Gasspedalen var aktivert 100 prosent omtrent tre sekunder før kollisjonen.

Bremsepedalen var ikke betjent de siste fem sekundene før ulykken. Ifølge politiet skal føreren ha gått inn i bilen på passasjersiden, da det ikke var mulig å gå inn førerdøren grunnet en bil som stod tett opptil.

en bil parkert utenfor en bygning

Statens vegvesen s8ier at de ikke hadde funnet noen tegn til teknisk svikt på ulykkesbilen.

Foto: NTB