Arrangøren har flere samarbeidspartnere på mindre nivåer, men mangler foreløpig hovedsponsoren, skriver Adresseavisen.
– Det er lovlig sent ikke å ha noen hovedsponsor en måned før VM starter. Sponsormarkedet er tøft, men vi vil ikke selge til spottpris, sier VM-sjef Henning Andersen.
- Les også:
Flere potensielle sponsorer har vist interesse, men har syntes det har vært for dyrt.
– Vi har jobbet med dette i mange år, blant annet gjennom The Arctic Challenge, men har aldri opplevd noe lignende. Vi hører fra andre internasjonale kontakter at også de sliter. Alle melder om det samme, sier Andersen til Adresseavisen.
Ifølge Andersen er de i forhandlinger med en aktuell sponsor nå, men han vil ikke si med hvem eller hvor stor avtale det er snakk om.
Den totale økonomiske rammen er på 37 millioner kroner. Oslo kommune har gitt en garanti på 28 millioner, som tilsvarer arrangementsbudsjettet, mens mesterskapet også har fått et tilskudd på 9 millioner, som er brukt til planlegging.
– Jeg synes ikke det er en dramatisk situasjon nå. Hadde vi ikke hatt garantien fra kommunen, hadde det vært noe annet, sier VM-sjefen.
Snowboard-VM arrangeres fra 10. til 19. februar.