NRK Meny
Normal

Kollen med kjempeunderskudd - vurderer å selge femmila

Holmenkollrennene har opparbeidet seg et underskudd på 12 millioner kroner på bare to år. Nå håper arrangøren å redde de tradisjonsrike verdenscuprennene ved å gjøre sponsorene enda mer synlige på arenaen.

Russia's Alexander Legkov falls after winning the men's Holmenkollen Cross Country 50 km freestyle mass start event of the FIS World Cup in Oslo on March 16, 2013, while Norway's Petter Eliassen (L), Russia's Ilia Chernousov (2ndL) , and Norway's Martin Johnsrund Sundby (R) approach the finishing line. Norway's Martin Johnsrud Sundby placed 2nd and Russian Illia Chernouvsov placed 3rd. AFP PHOTO/ DANIEL SANNUM LAUTEN

Her kaster Aleksandr Legkov seg over målstreken og vinner femmila under fjorårets Kollenhelg. I fremtiden kan femmila få navn etter sponsorer som 'kjøper den'.

– Det kan ikke fortsette som nå. Vi er nødt til å snu utviklingen, sier Kristin V. Sæterøy, daglig leder av Holmenkollrennene.

Til helgen arrangeres det, som alltid på denne tiden av året, verdenscup i langrenn, kombinert og hopp i Holmenkollen.

kollen

Slik så det ut under hopprennene i 2012. Publikumssvikten nevnes som en av hovedårsakene til dagens underskudd.

kristin

Kristin V. Sæterøy ble ansatt som daglig leder for Holmenkollrennene i desember, og er i gang med jobben for å få bukt med de økonomiske utfordringene.

Foto: Bendiksby, Terje / NTB scanpix

Men mens nikkerskledd publikum setter opp telt i skogene rundt løypene, vil det foregå hektisk møteaktivitet i arrangørens lokaler.

Arrangementet trues nemlig av konkurs, til tross for den solide posisjonen rennene har opparbeidet seg i verdenscupen.

Vurderer å «selge» femmila

Sæterøy vil derfor bruke denne uken til å presentere ny løsninger for potensielle sponsorer. Et av forslagene er å «selge» femmila og tremila.

– Jeg kan se for meg at noen kan eie femmila. Vi må finne ut hvordan vi kan gjøre det på en god måte. Kanskje de kan gå inn og kjøpe femmila som en pakke, kanskje vi kan gi femmila navn etter sponsoren? Kanskje kan det være sponsorer som deler ut premier? Man har jo alt sånt på startnummer og rundt om på anlegget, sier Sæterøy.

– Så det kan tenkes at femmila skal hete «Telenor-femmila», for eksempel?

– Ja, for eksempel noe sånt, sier Sæterøy.

Hun mener Kollenhelgen har et uforløst potensiale.

– Merkevaren er allerede sterk, så det er masse av muligheter. Alle startnumrene er solgt, arenareklamen er solgt og ting som skjer ellers i arenaen er solgt, så vi må samarbeide på enda flere områder, sier den daglige lederen.

– Er du ikke redd sponsorer skal ta for mye plass på arrangementet?

– Det er et spørsmål å stille. Men sånn er det jo overalt. Man ser det på Kvitfjell som har pågått nå, det er reklame på numrene og arenareklame. De man ønsker å promotere tar man med frem på premieseremonien. Man må bare være bevisst på at det man gjør er basert på behovene man har, sier Sæterøy.

Sviktende billettsalg og sponsorinteresse

Underskuddet til Holmenkollrennene er nå på 12 millioner kroner, ifølge Sæterøy. I 2012 endte rennene med 7, 5 millioner i underskudd, og året etter økte underskuddet med 5,5 millioner.

Årsaken? Sviktende billettsalg de to siste årene og for lav interesse fra sponsorer, mener hun.

Spesielt i 2012 var publikumsoppmøtet svært labert. Den gang pekte arrangøren på at publikum kanskje ble mettet av den store folkefesten under ski-VM samme sted i 2011, samt at været var dårlig.

Flere mente imidlertid at billettprisene var for høye, og prisene har også blitt justert ned noe i ettertid.

– Man er ekstremt sårbare på billettsalget. Vi må se på om vi kan få en økonomi som kanskje ikke er så væravhengig, sier Sæterøy.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Oslo 20130316.World Cup Holmenkollen 2013. Publikum heier på Tord Asle Gjerdalen (i forgrunnen til venstre) og Petter Northug under verdenscuprennet i 50 km fellesstart langrenn i Holmenkollen i Oslo lørdag.Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Publikummet i Kollen bruker gjerne å overnatte i telt i skogene og gjøre hele arrangementet til en festhelg, men de siste årene har det vært vanskeligere å få folk til å komme å se på Petter Northug, Tord Asle Gjerdalen og de andre utøverne.

Har budsjettert med nytt underskudd

Hun mener den negative utviklingen allerede er i ferd med å snu, men legger ikke skjul på at dersom de ikke får styrt økonomien i riktig retning snarest blir det vanskelig å holde liv i de tradisjonsrike rennene.

– Vi har budsjettert med underskudd i år også. Vi kommer ikke unna den, men jeg mener vi er på riktig vei nå, sier Sæterøy.

Hun synes det er noe paradoksalt at rennene har havnet i økonomisk skvis.

– Vi er veldig gode til å arrangere, og får alltid den høyeste rangeringen av FIS (det internasjonale skiforbundet). Men kanskje har fokuset vært for mye på det renntekniske. Arrangementet er veldig bra, så må vi bare se på hvordan vi kan løfte det videre, understreker Sæterøy.

I 2012 fikk Holmenkollrennene mye kritikk på grunn av lite publikum. Flere pekte på billettprisene, som man mente var for høye. Én person måtte fort ut med 450 kroner for å se rennene. Prisene er nå noe justert ned, noe arrangøren håper vil bidra til at enda flere kommer.

Løfshus: – Håper folk skjerper seg

Skifesten i Kollen koster omtrent 18 millioner å arrangere. Tidligere har Skiforeningen forklart underskuddet med at de siste årene har det kommet stadig nye krav til alt fra pengepremier, fasiliteter og teknologi under verdenscuprenn.

I 2014 budsjetterer de ifølge Osloby med 1,4 millioner i premiepenger og 2,6 millioner kroner til overnatting, reise og transport av utøvere og FIS-delegater.

Langrennslandslagssjef Vidar Løfshus var ikke klar over de økonomiske problemene til Holmenkollrennene før NRK gjorde ham oppmerksom på dem.

– Det visste jeg ikke om, men vi skal i alle fall gjøre vårt til å bidra til at det blir folkefest her. Jeg skulle ønske tåken lettet og været ble bedre, men jeg håper folk kommer uansett, sier han.

Han er usikker på hvorfor det har vært lite publikum de siste årene.

– Det er vanskelig å si, men det er jo mye sport på tv og folk er opptatte med andre ting. Men jeg håper de skjerper seg i år og kommer. Nå har de sett OL-heltene våre på tv lenge, og har muligheten til å se dem på nært hold, sier Løfshus.

Siste nytt

  • Tre strake for Kokslien

    Mikko Kokslien vant tre renn på rad i Colorado i USA i helgens kontinentalcup i kombinert.

    Tre seirer på rad gjør at han også leder kontinentalcupen suverent sammenlagt, melder NTB.

    Holmenkollen skifestival. 10 km. kombinert
    Foto: Berit Roald / NTB scanpix
  • Barcelona har luke

    Barcelona cruiset inn til 4-0-seier hjemme mot Deportivo La Coruña søndag. Luis Suárez og Paulinho ble begge tomålsscorere for den spanske La Liga-lederen. De leder med seks poeng på Atletico Madrid.

    Luis Suárez
    Foto: Stanley Chou / Getty Images

Sendeplan

Kl. Program Kanal
Uttak landslagstroppen til håndball-EM for menn
V-cup alpint: Parallellstorslalåm menn
V-cup alpint: Parallellstorslalåm menn
V-cup alpint: Parallellstorslalåm, menn
V-cup alpint: Parallellstorslalåm menn