– Det kan ikke fortsette som nå. Vi er nødt til å snu utviklingen, sier Kristin V. Sæterøy, daglig leder av Holmenkollrennene.
Til helgen arrangeres det, som alltid på denne tiden av året, verdenscup i langrenn, kombinert og hopp i Holmenkollen.
Men mens nikkerskledd publikum setter opp telt i skogene rundt løypene, vil det foregå hektisk møteaktivitet i arrangørens lokaler.
Arrangementet trues nemlig av konkurs, til tross for den solide posisjonen rennene har opparbeidet seg i verdenscupen.
Vurderer å «selge» femmila
Sæterøy vil derfor bruke denne uken til å presentere ny løsninger for potensielle sponsorer. Et av forslagene er å «selge» femmila og tremila.
– Jeg kan se for meg at noen kan eie femmila. Vi må finne ut hvordan vi kan gjøre det på en god måte. Kanskje de kan gå inn og kjøpe femmila som en pakke, kanskje vi kan gi femmila navn etter sponsoren? Kanskje kan det være sponsorer som deler ut premier? Man har jo alt sånt på startnummer og rundt om på anlegget, sier Sæterøy.
– Så det kan tenkes at femmila skal hete «Telenor-femmila», for eksempel?
– Ja, for eksempel noe sånt, sier Sæterøy.
Hun mener Kollenhelgen har et uforløst potensiale.
– Merkevaren er allerede sterk, så det er masse av muligheter. Alle startnumrene er solgt, arenareklamen er solgt og ting som skjer ellers i arenaen er solgt, så vi må samarbeide på enda flere områder, sier den daglige lederen.
– Er du ikke redd sponsorer skal ta for mye plass på arrangementet?
– Det er et spørsmål å stille. Men sånn er det jo overalt. Man ser det på Kvitfjell som har pågått nå, det er reklame på numrene og arenareklame. De man ønsker å promotere tar man med frem på premieseremonien. Man må bare være bevisst på at det man gjør er basert på behovene man har, sier Sæterøy.
Sviktende billettsalg og sponsorinteresse
Underskuddet til Holmenkollrennene er nå på 12 millioner kroner, ifølge Sæterøy. I 2012 endte rennene med 7, 5 millioner i underskudd, og året etter økte underskuddet med 5,5 millioner.
Årsaken? Sviktende billettsalg de to siste årene og for lav interesse fra sponsorer, mener hun.
Spesielt i 2012 var publikumsoppmøtet svært labert. Den gang pekte arrangøren på at publikum kanskje ble mettet av den store folkefesten under ski-VM samme sted i 2011, samt at været var dårlig.
Flere mente imidlertid at billettprisene var for høye, og prisene har også blitt justert ned noe i ettertid.
– Man er ekstremt sårbare på billettsalget. Vi må se på om vi kan få en økonomi som kanskje ikke er så væravhengig, sier Sæterøy.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Har budsjettert med nytt underskudd
Hun mener den negative utviklingen allerede er i ferd med å snu, men legger ikke skjul på at dersom de ikke får styrt økonomien i riktig retning snarest blir det vanskelig å holde liv i de tradisjonsrike rennene.
– Vi har budsjettert med underskudd i år også. Vi kommer ikke unna den, men jeg mener vi er på riktig vei nå, sier Sæterøy.
Hun synes det er noe paradoksalt at rennene har havnet i økonomisk skvis.
– Vi er veldig gode til å arrangere, og får alltid den høyeste rangeringen av FIS (det internasjonale skiforbundet). Men kanskje har fokuset vært for mye på det renntekniske. Arrangementet er veldig bra, så må vi bare se på hvordan vi kan løfte det videre, understreker Sæterøy.
I 2012 fikk Holmenkollrennene mye kritikk på grunn av lite publikum. Flere pekte på billettprisene, som man mente var for høye. Én person måtte fort ut med 450 kroner for å se rennene. Prisene er nå noe justert ned, noe arrangøren håper vil bidra til at enda flere kommer.
Løfshus: – Håper folk skjerper seg
Skifesten i Kollen koster omtrent 18 millioner å arrangere. Tidligere har Skiforeningen forklart underskuddet med at de siste årene har det kommet stadig nye krav til alt fra pengepremier, fasiliteter og teknologi under verdenscuprenn.
I 2014 budsjetterer de ifølge Osloby med 1,4 millioner i premiepenger og 2,6 millioner kroner til overnatting, reise og transport av utøvere og FIS-delegater.
Langrennslandslagssjef Vidar Løfshus var ikke klar over de økonomiske problemene til Holmenkollrennene før NRK gjorde ham oppmerksom på dem.
– Det visste jeg ikke om, men vi skal i alle fall gjøre vårt til å bidra til at det blir folkefest her. Jeg skulle ønske tåken lettet og været ble bedre, men jeg håper folk kommer uansett, sier han.
Han er usikker på hvorfor det har vært lite publikum de siste årene.
– Det er vanskelig å si, men det er jo mye sport på tv og folk er opptatte med andre ting. Men jeg håper de skjerper seg i år og kommer. Nå har de sett OL-heltene våre på tv lenge, og har muligheten til å se dem på nært hold, sier Løfshus.