Hopp til innhold

På toget til Lisboa

Dette er saken
Hva?

Er journalist i NRK og skal på klimakurs i Portugal. For å se om alternativer til fly virker, tar jeg toget. Her skal jeg blogge underveis om klima, tog og hva som skjer.

Hvordan?

Jeg tar sju tog og reisen tar 50 timer og 29 minutter. Den går gjennom hele Europa og den lengste pausen er på rundt to timer.

Hvor?

Fremme!

Kristian Elster på togstasjonen i Lisboa.

Foto: Kristian Elster / NRK

Med kun få minutters forsinkelse gjennom Europa har jeg kommet meg til Lisboa med tog. Les om reisen min under. Ta kontakt på kristian.elster@nrk.no om du lurer på noe.

Spørsmål og svar

Jeg har fått en rekke spørsmål og kommentarer under togturen til Lisboa. Her er mine svar:

Hva med CO2-utslippene?

Flere kommenterer at kull er viktig del av strømforsyningen i flere europeiske land. De lurer derfor på hvor «rent» det egentlig er å reise med tog.

Det svenske konsulentselskapet Sweco har sett nærmere på hvor strømmen til togene kommer fra i en rekke europeiske land.

SJ (Sverige) og DB (Tyskland) bruker 100 prosent fornybar energi. I Frankrike kommer rundt 70 prosent av landets totale elektrisitetsforsyning fra kjernekraft. Toget fra København til Hamburg er imidlertid dieseldrevet og har større utslipp.

Hvorfor kjøpte du ikke interrail-billett?

Mange påpeker at det ville vært billigere å kjøpt interrail-billett i stedet for å kjøpe sju enkeltbilletter. Det er riktig at interrail ville vært billigere, men det måtte uansett betales mye tillegg for sovevogner, TGV i Frankrike og plassreservasjoner. På noen strekninger er det vanskelig å gjøre på forhånd.

Interrail krever mer fleksibilitet -  mitt prosjekt var å se hvor praktisk det var å reise direkte Oslo - Lisboa med tog.

Hadde dette vært en feriereise hadde jeg gjerne valgt interrail og lagt inn en overnatting eller to i noen av byene på veien.  For eksempel tok jeg nattoget gjennom Spania og Portugal til Lisboa. Det er etter sigende en svært vakker tur, men jeg så ikke noe ettersom det var mørkt.

Må det være så dyrt?

Jeg betalte 6600 kroner for reisen. Mange synes det er mye penger, særlig om det er snakk om en familie og man skal reise tur/retur.

Svaret er at det kan gjøres langt billigere. Jeg tok sovevogn på to strekninger og det utgjør rundt halvparten av prisen. Er man villig til å sitte i kupe om natten, er det langt billigere. Ettersom jeg reiste alene måtte jeg betale for sovekupeen alene. Med to personer blir det jo halv pris per person.

Høyhastighetstog i Frankrike er dyrt. Men det finnes andre tog - raskere enn norske - som er langt billigere.

Hvordan går det med strikkingen?

Strikketøy på bord

Foto: Kristian Elster / NRK

Joda, har fått strikket litt. Men jeg mistet en maske i Tyskland og klarte ikke å plukke den opp igjen. Så jeg måtte rekke opp halvparten av det jeg hadde strikket så langt.

Har kommet frem til at sokker på fem pinner ikke er noen god ide for togreiser. Det blir så mye ut av og oppi posen og sekken, at det er fort gjort å dra ut en pinne. Neste gang blir det noe på rundpinne.

Hvordan har du planlagt turen?

Det er ikke så lett å planlegge lengre jernbaneturer. Da jeg søkte på Google ville de sende meg via Barcelona og Madrid, noe som ville tatt lenger tid. Jeg har søkt på forskjellige lands jernbaneselskapers nettsider til jeg klarte  sette sammen en tur.

To tips: På Facebook er det en gruppe som heter Togferie. Der er det utrolig mange folk som kan mye om tog og svarer på spørsmål. Togbloggen drives av Sigrid Elsrud (som jeg traff på toget fra Gøteborg til København) og inneholder gode tips og spennende reisebeskrivelser.

Hvordan var maten?

Maten var vel turens skuffelse. Vy hadde automater (og kaffeautomaten ville ikke ta kortet mitt). Øresundtoget hadde en trist tralle. På København-Hamburg var det gratis kaffe, men ikke mat.

Jeg hadde så kort tid mellom tog at jeg ikke rakk å spise på jernbanerestaurantene. Dermed ble det å kjøpe på stasjonene og spise på toget. Wraps i Hamburg og sushi i Paris. Siste kveld gikk jeg i restaurantvognen på det spanske nattoget. Det var en skuffelse.  Seigt kjøtt uten saus med grønnsaker og ris (se bilde).

Jeg hadde laget i stand matpakker før jeg dro og det reddet meg første dag. Hadde også utstyrt meg med epler, jordbær og cherrytomater. Det jeg ikke visste var at det 14. desember i fjor ble forbudt å ta med frukt og grønt over landegrensene i EU. Er altså ikke lov å ta med epler til Sverige.

Totalt brukte jeg drøyt 40 euro på mat på hele turen, inkludert noen kaffekopper. Men da hadde jeg tatt med vann på brukte flasker fra Norge, for å slippe å betale blodpriser underveis.

Middag på spansk tog.

Foto: Kristian Elster / NRK

Sjuende etappe: Hendaye - Lisboa

18.35-07.30 (08.30 norsk tid)

Kristian Elster på togstasjonen i Lisboa.

Foto: Kristian Elster / NRK

Fremme i Lisboa

50 timer og 29 minutter. Sju tog. To nattog. Nå er det over. 

Har vært en fin tur, men kjenner at jeg er litt støl. 

Det jeg vet er at jeg vil huske denne turen langt bedre enn om jeg hadde tatt fly. En sånn togreise er en opplevelse – en flyreise er bare en måte å flytte seg på. 

Her er det tolv grader og lett overskyet. Skal bli 16 grader senere i dag. 

En ting jeg ikke hadde tenkt på før turen: Innsjekking på hotellet er først kl 15.00. Hadde vært greit å få seg en dusj før det. 

Selv om jeg er fremme, er ikke bloggingen over. Skal svare på de mange spørsmålene jeg har fått litt senere i formiddag. 

Spania og Portugal har bredere sporvidde enn resten av Europa. Én meter og 66,8 centimeter mot én meter og 43,5 centimeter. Det bør jo gjøre vognene mer stabile. I tillegg er min sovevogn utstyrt med et spesialdesignet spansk krengesystem. Inntil det motsatte er bevist, velger jeg å tro at dette blir en natt selv prinsessen på erten ville vært fornøyd med. 

Oppdateringer blir det dårlig med, er jeg redd. Ikke wifi og dårlig 3G. Vi får se. 

Siste etappe. Og lengste. 

Med tidsforskjellen er det 12 timer og 55 minutter. 
Håper sovevognen er bra. 

Spørsmål og svar

Veldig mange sender inn spørsmål og/eller forslag. Tusen takk for det. 

Jeg hadde håpet å kunne svare underveis, men siden København har wifi og 4G vært fraværende/dårlig/ustabilt. Jeg har flere steder måttet skynde meg og oppdatere når togene har stoppet på stasjon. 

Jeg vil imidlertid gjerne svare og satser derfor på å gjøre det når jeg har kommet frem til Lisboa. Så, fredag formiddag kommer det svar og kommentarer her på bloggen. Inntil det fortsetter jeg å fortelle om reisen. 

Bakgrunn

Hvorfor tog til Lisboa?

Jeg skal på en ukes workshop for portugisiske og norske klimajournalister i Evora, en by inn i landet fra Lisboa. Som ung reiste jeg lange distanser med tog på interrail. Lengst var hjem fra Fez i Marokko til Norge. Det tok 94 timer i 1981.

Nå vil jeg finne ut hvordan det er i dag. Hvordan organiserer man reisene, hvordan er kvaliteten, hva koster det?

For

Tog gjennom Europa er den grønneste måten å ta seg til Lisboa. En enveis flyreise til Lisboa ville gitt en CO2-effekt på 443 kilo, inkludert 80 prosent påslag for kondenseffekter. Ifølge en oversikt fra Framtiden i våre i hender fører togreiser til under en tidel av utslippene per kilometer i forhold til fly.

Mot

Det tar tid, og er kostbart! Billettene koster til sammen 6600 kroner. En flybillet med TAP ville kostet 1600 kroner og tatt fire timer.

Var lettere før

Flere lengre jernbanestrekninger er fjernet de siste tiårene. For 30 år siden gikk det fem direktetog Oslo-København hver dag. Nå går det ingen - man må bytte i Gøteborg. Også nattoget København-Paris er fjernet. Det som for 30 år siden ville vært fire togstrekninger (Oslo-København-Paris-Hendaye-Lisboa) er nå blitt til sju.

Greta Thunberg på gulvet på toget.

Foto: @GRETATHUNBERG / AP

Hva kan gå galt?

Flere steder har jeg under en time på å bytte tog. Kortest tid har jeg i Hamburg der nattoget til Offenburg går 48 minutter etter at jeg kommer frem. Hva gjør jeg om toget er forsinket? Ryker da hele den planlagte reisen videre? Vel, det finner jeg ut underveis.

Seks forskjellige nettsteder

I 1989 reiste jeg med tog fra Oslo til Collioure i Sør-Frankrike. Da gikk jeg ned på NSBs (de het det, dengang) kontor på Oslo S og kjøpte en billett som gjaldt alle tre strekningene (Oslo-Hamburg-Geneve-Collioure). Nå har jeg vært inne på seks forskjellige nettsider (Vy, SJ, DB, ÖBB, SNCF og Renfe) for å kjøpe billetter til sju strekninger.

Togpassasjerer i Kina med munnbind.

Foto: HECTOR RETAMAL / HECTOR RETAMAL

Frykten for streik

Det går ikke an å ta toget til Portugal uten å reise gjennom Frankrike. Da jeg kjøpte billettene i januar streiket franske lokførere. De har i dag en pensjonsalder på 52 år, men president Macron vil heve denne. På det verste var over halvparten av langdistanse-togene rammet av streik. Heldigvis ser streiken ut til å ha ebbet ut, men kanskje blusser det opp igjen.

Dette er hele ruten

50 timer og 29 minutter. Sju togstrekninger. To sovevogner. En metrostrekning.

  • 06.01 - 09.45
    Oslo - Gøteborg

    Pris 308 norske kroner med Vy. Tar 3 timer og 44 minutter. Ifølge Google tar det tre timer med bil.

  • 10.40-14.29
    Gøteborg - København

    Pris 480 svenske kroner (460 norske) med Øresundstog. Det er et egetselskap, men kjøpte billetten på SJs nettside. Tar 3 timer og 49 minutter. Ifølge Google tar det 3 timer og 15 minutter med bil.

  • 15.26-20.02
    København - Hamburg

    Koster 54,90 euro (560 norske kroner) med DB. Tar 4 timer og 36 minutter. Ifølge Google tar det 4 timer og 26 minutter med bil.

  • 20.50 - 05.45
    Hamburg - Offenburg

    Sovevogn koster 209,90 euro (2150 norske kroner) med ÖBB. Tar 8 timer og 55 minutter. Ifølge Google tar det 7 timer og 10 minutter med bil.

  • 07.13-09.35
    Offenburg - Paris

    Koster 53 euro (545 norske kroner) med SNCF. Tar 2 timer og 22 minutter. Ifølge Google tar det 5 timer og 12 minutter med bil.

  • 12.52-17.33
    Paris - Hendaye

    Koster 53 euro (545 norske kroner) med SNCF. Tar 4 timer og 41 minutter. Ifølge Google tar det 7 timer og 46 minutter med bil.

  • 18.35-07.30
    Hendaye - Lisboa

    Koster 201,50 euro (2070 norske kroner) med SNCF. Tar 12 timer og 55 minutter (én times tidsforskjell). Ifølge Google tar det 7 timer og 10 minutter med bil.

Sjette etappe: Paris - Hendaye

Torsdag 12.52–17.33

Fremme i Hendaye. Ett minutt for tidlig. Bare én etappe igjen. Kjenner at jeg er litt støl etter 35 og halv time  nesten kontinuerlig på tog. 

«Hull» i linjenettet

Frankrike introduserte sine høyhastighetstog (TGV) allerede i 1981. I årene siden har de satset stort på utbygging og har nå over 2600 kilometer spesialbygde linjer der farten er opptil 320 km/t. De har også verdensrekorden for tradisjonelle tog med 574,8 km/t, satt i 2007.

De enorme kostnadene knyttet til utbyggingen, gjorde at landet sluttet å bygge nye linjer i 2017. Da sto Paris-Rennes i Vest-Frankrike og Paris-Bordeaux i sørvest ferdige. 

Resultatet av at de stoppet utbyggingen er at det er noen «hull» i linjenettet, der de raske togene må kjøre i langt lavere fart. To sånne «hull» er Montpellier-Perpignan i sørøst og Bordeaux-Hendaye i sørvest. 

Forskjellen er enorm. Det samme toget bruker 2 timer og 4 minutter på de drøyt 560 kilometerne fra Paris til Bordeaux. Deretter bruker det 2 timer og 37 minutter på de rundt 220 kilometerne – under halve strekningen – fra Bordeaux til Hendaye. Her må det legges til at det på siste del er noen stasjonstopp som tar litt tid. Men dog. 

Gigantunderskuddet til SNCF gjør at ingen ser for seg at «hullene» tettes på mange år. 

Britiske Daily Mail skrev onsdag at Eurostar – selskapet som operer togene under den engelske kanalen – vil satse på høyhastighetstog fra London til Roma, Barcelona og Lisboa. London-Roma skal ta 11 og en halv time, mens London-Lisboa skal ta 9 og en halv time. Det kommer ikke frem av artikkelen om Eurostar vil bygge nye linjer eller benytte seg av eksisterende og kjøre saktere på noen strekninger. Sannsynligvis det siste; å bygge nytt er ekstremt dyrt. 

Nest siste strekning
Nærmer meg. 

I Paris 09.37-12.52

Skal plante 170.000 trær i Paris

I steinørkenen foran Montparnasse-stasjonen der toget til Hendaye går.

Foto: Kristian Elster / NRK

Nå klokken 11.00 legger Paris' borgermester Anne Hidalgo sin økologiske plan for byen de seks neste årene. Hun vil lage over 100 «urbane miniskoger». Miniskogene skal være på rundt 200 kvadratmeter og ha et trettitalls trær. En av de miniskogene skal være her foran Montparnasse. Totalt vil Hidalgo plante 170.000 trær i Paris frem til 2026. Blant annet skal det plantes et tre hver gang et barn blir født i byen.

Kronglete togbytte i Paris

Elster på metroen i Paris

Foto: Kristian Elster / NRK

Paris har seks eller sju hovedjernbanestasjoner. Denne gang kom toget mitt inn til Gare de l’Est mens toget videre går fra Gare Montparnasse. På den andre siden av byen. 

Heldigvis går det direkte metro, så man slipper å bytte metro. Og heldigvis var det ikke rushtid på metroen. Eller streik. Men det er kronglete å ta metro med bagasje. 

Femte etappe: Offenburg - Paris

Torsdag 07.13-09.35

Fremme i Paris.

Fire minutter FØR tiden. 

Paris neste.

I det toget starter har jeg vært på reise i 25 timer og 12 minutter. Ganske nøyaktig halveis  til Lisboa. 

Mange er hyggelige og sender oppmuntrende ord og egne toghistorier. Fra Torbjørg Aalborg på Costa del Sol har jeg fått denne:

«Hei Kristian!

Jeg følger turen din til Lisboa med stor interesse. Selv jobber jeg som gjestehusleder på El Campanario, Sjømannskirken på Costa del Sol. Vi er nye her, og på sikt ønsker jeg å prøve «pilegrimsreiser» med tog Norge- Costa del sol (Malaga). 

For tre uker siden kom en gjeng ungdommer fra Viken musikkfolkehøgskole, Gjøvik med tog hit. Underveis komponerte de musikk og skrev tekster inspirert av menneskemøter, opplevelser og natur på veien. De la inn stopp i flere av de store byene underveis, og brukte 1 1/2 uke på turen. Her i Sjømannskirken hadde de stor gratiskonsert der de framførte musikk og tekster «En reisedagbok». 

En fantastisk konsert, og en reise til inspirasjon! 

God tur på reisen!»

Endelig et tog som er raskere enn bil. Mer enn dobbelt så raskt, faktisk. Offenburg er like ved Strasbourg og høyhastighets-linjen herfra er fra 2016. Toget kan holde opp mot 320 km/t.  

Fjerde etappe: Hamburg - Offenburg

20.50-05.45

Fremme i Offenburg. På minuttet. 

Deutsche Bahn bestemte seg i juni i fjor for å slutte å bruke ugressmidler som inneholder glyfosat. Selskapet brukte før nærmere 65 tonn glyfosat i året for å holde ugress unna jernbanesporene. Grunnen til forbudet er at glysofat dreper innsekter. Det jeg har sett av sporene ser ut til å være ugressfritt. Men så er det jo vinter. 

Klar for nattog. 

Sovevogn i Tyskland

Sovevognen ser bra ut. Selv om sengen er 1,70.

Foto: Kristian Elster / NRK

Tredje etappe: København - Hamburg

Onsdag klokken 15.26-20.02

Hovedjernbanestasjonen i Hamburg

Fremme i Hamburg med den flotte hallen på hovedjernbanestasjonen.

Foto: Kristian Elster
Sigrid Elsrud

Sigrid Elsrud på toget til Hamburg.

Foto: Kristian Elster / NRK

Traff Sigrid Elsrud på toget fra Gøteborg til København og hun var også med videre til Hamburg. Sigrid er togentusiast og driver Togbloggen. I fjor reiste hun blant annet med tog til/fra Moskva og Sør-Spania. Og Bergensbanen. Nå er hun på vei til langhelg i Ljubljana. Med tog, selvfølgelig. Bloggen hennes er full av inspirasjon og gode tips. Anbefales varmt.

Endelig i Tyskland. Her satses det stort på tog. Den tyske regjeringen bestemte i januar å ruste opp jernbanenettet for 600 milliarder norske kroner. I tillegg vil Deutsche Bahn også pløye 235 milliarder kroner inn i prosjektet. 

Elendig wifi og vekslende 4G på toget. Derfor foreløpig få oppdateringer. Kommer sterkere tilbake. 

På skinnene igjen. Nå til Hamburg. 

Har akkurat passert broen over Storebælt mellom Sjælland og Fyn. For et år siden (2. januar 2019) mistet åtte personer livet her da et høyhastighetstog ble truffet av en tom lastebilhenger som sto på et godstog. Det var sterk vind på den værutsatte broen og tilhengeren hadde blåst av et godstog. Det var den verste togulykken i Danmark på over 30 år. I dag blåste det heldigvis lite. 

Toget fra København til Hamburg har i mange tiår gått med ferge fra Rødby til Puttgarden (stiplet rød linje). 14. desember fjor ble togfergen nedlagt og toget går nå via Kolding på Jylland (grønn linje). Grunnen til at togfergen ble nedlagt er at en tunnel fra Rødby til Puttgarden skal stå ferdig i 2028. Men, frem til det må man altså ta toget via Jylland.

Andre etappe: Gøteborg - København

Onsdag 10.40 -14.29

Fremme i København!

Helt presist igjen. God tid til Hamburg-toget klokken 15.26.

Øresundbroen, sett fra toget.

Øresundbroen, sett fra toget.

Foto: Kristian Elster / NRK

Øresundbroen mellom Sverige og Danmark er den største gaven jernbanen i Norden har fått på mange tiår. Ifølge broens egen statistikk tar over 12 millioner passasjerer årlig toget over broen. Over 50.000 passasjertog hvert år. Trafikken har mangedoblet seg siden åpningen i år 2000. For oss som husker fergen fra Helsingør til Helsingborg er den imponerende. Men svingen nedom Malmø gjør at jeg ikke er sikker på om toget faktisk går noe fortere. 

Garn på togbord.

Har med strikketøy på toget. Dette skal forhåpentligvis bli minst en sokk innen Lisboa.

Foto: Kristian Elster / NRK

Får flere spørsmål om klimaeffekten ved tog vs el-bil. En oversikt fra Framtiden i våre hender viser at elektrisk tog (som det jo er nedover i Europa) gir utslipp på 24 gram CO2 per person per kilometer. El-bil gir mellom 42 og 60 gram, avhengig av størrelsen. Fly gir 253 gram per person.

Mange spør meg om hva jeg tenker å gjøre med mat på reisen. Sant og si er jeg spent på det jeg også. Jeg har smurt tre matpakker, kjøpt med meg epler, jordbær og cherrytomater, samt noen flasker vann.

Så langt ser det klokt ut. På Oslo-Gøteborg (Vy) var det ikke restaurantvogn, bare automater. Og kaffeautomaten ville ikke godta kortet mitt. På Gøteborg-København (Øresundstog) er det mattralle med tilbud av typen dyrt og dårlig. 

Så langt har jeg bare kjøpt meg en kaffe til 40 kroner i Gøteborg, men håper å finne noen restaurantvogner etter hvert. Skal publisere en form for matregnskap mot slutten av turen.

I en tidligere versjon sto det at dette var et SJ-tog. Riktig er at toget var drevet av Øresundstog, mens billetten var kjøpt på SJs nettside. 

Mattralle på svensk tog.

Mattilbudet på toget fra Gøteborg til København.

Foto: Kristian Elster / NRK

Da er etappe nummer to i gang. Skal for første gang kjøre over Øresundbroen med tog. Sist jeg tok toget til København var det ferge fra Helsingør til Helsingborg. Er noen tiår siden, det.

Første etappe. Oslo - Gøteborg

Onsdag klokken 06.01 - 09.45

Kristian Elster på toget.

Fremme i Gøteborg. På minuttet. Alt går som på skinner så langt.

Foto: Kristian Elster / NRK

Har inntrykk av at toget kjører raskere i Sverige enn i Norge, men noe høyhastighetstog er det ikke. I januar vedtok svenskene å bruke over 200 milliarder kroner på høyhastighetstog i årene som kommer. I går – tirsdag – ble det klart at Moderaterna og Kristeligdemokraterna ikke vil være med på satsingen, men regjeringen satser uansett. De raske togene skal gå mellom Stockholm, Malmø og Gøteborg. Mitt tips er at om det skal bli høyhastigetstog Oslo – Gøteborg noen gang, må nok Norge betale for strekningen også på svensk side.

Øxnered stasjon.

Øxnered stasjon i Sverige ligger omtrent midt ute i åkeren. Men toget stopper her.

Foto: Kristian Elster / NRK
Kornsjø stasjon

Kornsjø stasjon passeres i stor fart. For to generasjoner interrailere var dette grensestasjonen til Sverige og stedet der interrail-biletten begynte å virke. Nå er stasjonsbygningen fra år 1900 fredet av Riksantikvaren, men ikke et tog stopper her. I stedet er det en stor modelljernbane inne i bygningen, men det får vente til en annen gang.

Foto: Trond Strandsberg / Wikipedia CC

Har fått spørmål om hvorfor jeg kjøpte du billetten på strekningen Hamburg – Offenburg (begge byer ligger i Tyskland) hos ÖBB, som er ett østerriksk selskap? Svaret er at ÖBB drifter sovevogner i Tyskland. Rart, men sant.

Jernbanestasjonen i Halden.

Fremme i Halden. På minuttet. Var litt stresset for det. Har jo hørt skrekkhistorier om Østfoldbanen. Men strålende så langt. Bortsett fra at kaffeautomaten avviser kortet mitt.

Foto: Kristian Elster / NRK

Fikk spørsmål  om det ikke hadde vært billigere med interrail-billett. Svaret er at det er sovevognene som utgjør det meste av prisen. De måtte man betalt dyre tillegg for med interrail-billett også.  Men, hadde jeg vært villig til å sitte oppe om natten, hadde det vært mye billigere.

Kristian Elster på Oslo S

På Oslo S, klar til avgang. Litt reisesyk. Dette går bra.

Foto: Kristian Elster / NRK

Reisen starter fra Oslo, om fire timer er jeg i Gøteborg, hvor toget går videre til København.

E6 går i rettere linje enn toget som svinger innom både Fredrikstad og Trollhættan. Men så tar det også tre kvarter lenger tid med toget.

Publisert 4. februar 2020 16:16
Oppdatert 12. februar 2020 09:38
Kristian Elster
Journalist