– Hvis mange hadde syklet til skolen kan det være at flere hadde slengt seg på. Gruppepress gjelder for mer en bare alkohol og rus, sier Lucas Lovell (16).
Flere unge velger bort sykkelen til fordel for kollektivtransport eller moped.
16-åringen mener at hvis flere hadde syklet hadde han kanskje også prøvd det.
Foto: Lilli Storrønningen / NRK35 prosent av elevene i videregående skole i Agder har mulighet til å sykle til skolen. Likevel velger kun 3 prosent å bruke sykkelen, viser tall fra Agder fylkeskommune.
Og grunnen er at ingen andre de kjenner sykler, kommer det fram av rapporten.
Nedgang i elever som sykler
De siste årene har det vært en dramatisk nedgang i antall barneskoleelever som sykler til skolen. Samtidig har andelen som blir kjørt til skolen økt.
– Vi finner den samme tendensen og endringen blant ungdomsskoleelever. Blant elever på videregående har det vært en liten nedgang i andelen som sykler, sier seniorforsker i Transportøkonomisk institutt Susanne Nordbakke.
Fra 1991 til 2018 var det en nedgang fra 12 til 8 prosent i andelen elever på videregående som syklet til skolen.
Nordbakke peker på lang reisevei som én grunn til at færre på videregående sykler til skolen.
– Det handler også om holdninger ungdommer har til sykling. Jeg har en hypotese om at de kanskje synes det er litt harry, og ikke populært lenger.
Sykler du til skolen?
Denne avstemningen viser ikke hva befolkningen mener om spørsmålet. Resultatet viser hva de som selv har valgt å stemme mener, og avstemningen har ikke et utvalg som gjør den representativ for alle som bor i landet.
– En liten gulrot
Ungdommenes fylkesutvalg i Agder vil snu trenden, og mener at flere elever kan bli motivert med premier.
Nestleder Marcus Dragland tror mange tenker på sykling som et tiltak i en hektisk hverdag.
– Gratis lunsj i kantina hvis du har syklet 10 km til skolen kunne vært en motivasjon. Og så må vi legge det opp slik at det ikke blir sett ned på å sykle.
Flere av medlemmene i ungdommenes fylkesutvalg har tenkt på en løsning for å motivere flere til å sykle til skolen.
Foto: Svein Sundsdal / NRKTuva Grestad og Anna Magdalena Mosby i ungdommenes fylkesutvalg har også tro på premier.
– Jeg tror det er en motivasjon for veldig mange og en liten gulrot i hverdagen, sier Mosby.
– Vi må også endre holdninger blant unge og prøve å få det til å virke som en enkel måte å komme seg rundt på, legger Grestad til.
Vil ha bysykler
Grestad mener også at tilgjengelighet av sykler er viktig.
– Kommunene kan bidra med å låne ut sykler. Og så er det viktig å ha en trygg skolevei, sier hun.
Mosby foreslår å sette ut bysykler.
– Det kan gjøre det attraktivt for ungdommer å begynne å sykle.
Rådgiver i fylkeskommunen Christina Mikkelsen forteller at de vil prøve å øke sykling som et transportmiddel i alle aldre.
– Inkludert videregående skoler. De er en viktig del av fylkeskommunen og elevene er viktig for oss, sier hun.
– Hvis én sykler blir flere med
Andreas Skretting går på Oasen videregående skole og bor 4 kilometer fra skolen. Han sykler ikke dit.
– Det blir rett og slett litt for langt, så jeg holder meg til bussen. Jeg må også sykle over en bro med motorvei.
Andreas Skretting forteller at det kan være stress å sykle til skolen.
Foto: Lilli Storrønningen / NRKHan tror at flere synes det er stress å finne frem sykkelen eller at de ikke liker å sykle.
– Men hvis én sykler, er det større sjanse for at flere blir med. Er du den eneste som ikke sykler kan du føle deg utenfor, for du vil jo være en del av gjengen.
Både Lucas Lovell og Andreas Skretting vil heller ta bussen til skolen.
Foto: Lilli Storrønningen / NRKForetrekker bussen
Lucas Lovell sykler heller ikke til skolen. Han foretrekker å ta minibussene som skolen har satt opp.
– Det tar kanskje en time å sykle, så det er litt langt. Det er også noen som kjører, som er lettere.
– Hadde det gjort noen forskjell for deg hvis flere på skolen og vennene dine syklet?
– Jeg hadde sikkert prøvd å sykle, men tror jeg hadde endt opp med å ta bussen, sier han.