NRK Meny
Normal

Monstertrappa «alle» vil trene i

En av vannverkets trapper i Kristiansand har blitt et ettertraktet treningssted. De siste månedene har det tatt helt av.

249 trappetrinn må du slite deg gjennom om du vil til toppen. Trappa i Vågsbygd i Kristiansand har blitt et treningsleketøy for spreke sørlendinger.

Linn Siri Størvold og Preben Sellevåg er i trappa for fjerde gang. Den første gangen var i begynnelsen av juni. Linn Siri klarte tre runder. Det gjorde ikke kjæresten.

– Halvveis i den tredje turen opp trappa, måtte jeg stoppe. Jeg måtte spy, sier Preben.

Populær trapp

Paret er bosatt på Oppdal i Sør Trøndelag. Når de besøker Prebens familie i hjembyen, hører en tur i trappa med.

Trapp Vågsbygd

Linn Siri Størvold og Preben Sellevåg trener i trappa hver gang de er i Kristiansand.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

Linn Siri fikk vite om trappa gjennom et blogginnlegg. I mai i år skrev bloggeren Kristina Andersen om trappa. Kommentarene haglet inn. Mange ville vite hvor trappa var.

Siden da har det tatt helt av. En gang var det så mange å trente i trappa at paret fra Oppdal valgte å snu.

Trappa står midt i skogen. Den er eid av Kristiansand vannverk. Selv om den har stått der siden 1999, er det først det siste året at folk har begynt å bruke den til trening.

– Det begynte i fjor høst og i løpet av det siste året har den blitt veldig populær, sier driftsleder for Rossevannsonen, Bernt Knudson i Kristiansand vannverk.

Før denne trappa ble satt opp, stod en trapp i tre på det samme stedet.

Trapp Vågsbygd

Trappa med 249 trappetrinn blir kalt 'Helvetestrappa'.

Foto: Kari Løberg Skår / NRK

249 trappetrinn

Trappa er brattere enn trapper flest og den har hele 249 trappetrinn. Det blir det en god treningsøkt av.

Yngvar Andersen

Puls-trener Yngvar Andersen mener monstertrappa i Kristiansand er perfekt trening.

Foto: Ole Kaland / NRK

Puls-trener Yngvar Andersen synes det er flott at folk har tatt i bruk trappa i skogen. Han mener at trening i trapp er en god treningsmetode.

– Man kan trene hardt uten å få de store belastningene på kroppen. Når man tar et steg i trappa belaster man bena mindre enn det man gjør med samme intensitet på flatmark. Å trene i trapp er mindre uheldig for eventuelle skrale ledd i knær, hofter og rygg, sier han.

Vond trening

Det at trappetrening er bra betyr ikke at det ikke gjør vondt.

– Det er helt klart vondest å gå nedover. Man må konsentrere seg for ikke å tippe framover. Man skjelver så i beina, sier Preben.

LES OGSÅ: Årets syretest
LES OGSÅ: Se løperne kjempe med stive bein

Noen går, andre løper. Hvor mange runder det blir, bestemmer formen og ikke minst viljen. Det gjelder å vite når man bør stoppe.

– Du bør ikke dra på med en økt som passer toppidrettsutøvere hvis du ikke har trent på fem år. Folk skal ikke være engstelige for å bevege på seg, men det gjelder å være litt lur, sier Andersen.

For de fleste holder det med mellom tre og ti runder opp og ned trappa, men flere hevder at en person har klart 40 runder. Den personen har ikke NRK.no fått tak i.

Trapp Vågsbygd
Foto: Kari Løberg Skår / NRK