– Takk for gode kort, makker!
Kortene er delt ut, og spillet er i gang på Borhaug skole på Lista. Femten sjetteklassinger har samlet seg etter skoletid for å spille bridge.
– Det er mye gøyere å spille bridge enn Playstation og sånn, fordi det er veldig sosialt, sier Mathea Undem Harding.
De har hatt fritidstilbudet siden 2019, og det har blitt svært populært.
– Jeg syns det er veldig gøy fordi da får man lære sånn matte, og man kan bli kjent med andre, forteller Eirik Emilian Auli.
Bidrar til livsmestring
– For de som er gode på skolen er det uendelig med utfordringer i bridge. Og de som strever mer på skolen, lærer å konsentrere seg, og lærer seg strategier for å mestre. Så her finner alle sin plass.
Det sier Marianne Harding, leder i Båro bridgekludd. Hun har også ansvar for rekruttering og opplæring i Norsk Bridgeforbund.
Harding brenner for den tradisjonsrike tankesporten, hvor alle kan være med.
I mange år har hun drømt om at flere unge skal få prøve spillet. Og nå er drømmen blitt til virkelighet.
– Det er helt fantastisk. Det er jo en mulighet som vi bare har drømt om.
Borhaug på Lista blir nemlig modell for et nytt nasjonalt prosjekt hvor elever over hele landet får lære kortspillet bridge.
Nasjonalt prosjekt
Med 3 millioner kroner i støtte fra DNB Sparebankstiftelsen får ti tusen sjetteklassinger over hele landet mulighet til å prøve seg på bridge.
– Bridge er jo med på å oppfylle mål i læreplanen. Det handler om livsmestring, som er kommet inn i den overordna læreplanen, – man lærer seg å løse problemer, man lærer seg algoritmisk tenkning, altså det å bryte problemet ned til mindre problem og sette sammen. Så sånn sett så passer det veldig godt til skolene, sier Harding.
Tilbudet settes i gang på nyåret. I løpet av våren vil fem skoler få mulighet til å bli med, og ytterligere ti skoler etter sommeren.
Skjermfritt
Lærer Håvard Tjora, kjent fra TV-serien «Blanke ark» og boka «Mattemagi» er enig i at bridge kan være et godt tilskudd i skolen.
– Jeg tror bridge kan bidra på mange positive måter for elevene, både når det gjelder mestring, samarbeid og strategi.
Tjora mener det er en god ting å få barn til å samhandle uten skjerm, og sier det er mye å hente i sosial læring gjennom lek og spill.
– Mange barn har oppgitt at de opplever skolen som kjedelig. Så med tanke på motivasjon og utholdenhet mener jeg det er viktig med rom for lek og spill i skolen.
Gøy at flere vil spille
For de bridgespillende sjetteklassingene er det ekstra stas at flere nå vil gjøre som dem.
– Fordi vi begynte med det, og så vil de andre gjøre det samme som oss, sier Isabella Eriksen Aldana.
– Jeg tror kanskje at de syns det blir veldig gøy, og det er veldig koselig at andre også vil være med, sier Noah Tønnesen Skaara.