30. januar kl. 20.30: Saken er oppdatert med tilsvar fra Iplink.
– Dette kan utgjøre en stor fare for enkelte som stoler på at denne tjenesten fungerer, sier Siv Gjertsen, daglig leder i Stiftelsen Sørlandet Krisesenter.
Hun reagerer sterkt på at fem av sju mobilselskaper ikke ivaretar sikkerheten til de som har hemmelig nummer.
Hun sier det kan komme veldig brått på for noen voldsutsatte at noen plutselig vet hvor de er.
Ifølge Nkom har tilsynet avdekket brudd på kravet om skjult nummervisning og videreføring av hemmelig nummer ved flytting av et mobilabonnement fra et selskap til et annet.
Ber alle undersøke med eget mobilselskap
Ifølge Nkom har 5000 personer i Norge hemmelig nummer.
Avdelingsleder i Nkom Kamilla Sharma, sier det er alvorlig at anonymiteten til de hemmelige numrene ikke blir ivaretatt.
– Alvorlig brudd kan være at personlige opplysninger som telefonnummer, adresse og navn blir søkbart, og det er en potensiell risiko, sier Sharma.
Nkom ber alle med hemmelig nummer undersøke med sitt mobilselskap om tjenesten de har fått håndteres riktig.
Fem av sju selskap avviker
Telenor og NextGenTel hadde ingen avvik, mens det hos Fjordkraft, Telia, Happybytes, Iplink og Primafon er funnet avvik.
Telia skriver i en e-post til NRK at deres tjeneste Hemmelig nummer oppfyller kravene i ekomloven med forskrift.
– Men det ble funnet et mindre avvik som gjaldt informasjon om tjenesten som gis ved tegning av abonnement. Telia har god dialog med Nkom i denne saken, og det er viktig for oss å presisere at avviket som ble funnet hos oss ikke påvirket sikkerheten for kundene, skriver de.
Fjordkraft skriver til NRK at de mener det er bra at Nkom har kontrollert dette.
– Vi beklager at det er funnet avvik. Det er viktig å understreke at ingen telefonnumre har vært offentlig tilgjengelige eller mulig å søke opp, skriver selskapet til NRK.
– Hos Happybytes er det ikke funnet noen alvorlig avvik, men mindre detaljer som Nkom ønsker presisert. Dette vil vi svare Nkom på innen den angitte fristen, sier daglig leder og gründer, Thomas Sandaker.
Primafon opplyser at de ikke har levert abonnement med tjenesten hemmelig nummer tidligere.
– Så våre manglende rutiner har ikke gått ut over flere av våre kunder, sier daglig leder, Alf Gunnar Nygjerde.
Iplink svarte etter at saken ble publisert, men skriver til NRK at de støtter tjenesten hemmelig nummer, men at denne tjenesten ble dessverre ikke testet hos dem oss av Nkom.
Iplink opplyser at det ble funnet avvik hos dem når det gjelder nødnummer lokalisering, og sier at det er noe de tar på alvor og vil rette opp om feilen ligger i deres systemer.
Kort frist for å rette opp feil
Tilsynsrapporten og dens konklusjoner er foreløpige og kan bestrides av mobilselskapene.
Nkom har likevel valgt å offentliggjøre informasjonen av bekymring for at det finnes brukere som i dag har tjenesten «hemmelig nummer», men som ikke får den ekstra beskyttelsen som tjenesten skal gi.
Nå får mobilselskapene svært kort frist for å rette opp feilene, og samtidig dokumentere at rutinene skjerpes.