– Vi lærer nå på flere måter og på flere steder enn før. Det som før foregikk i skolen foregår også hjemme og ute. Grensene er mer utvisket, sier Oddgeir Tveiten, professor ved Institutt for global utvikling og samfunnsplanlegging ved Universitetet i Agder.
Tveiten mener denne trenden gjør at man må stille seg spørsmålet om hvilken rolle sosiale medier har og skal ha i undervisning.
- Les også:
Utfordrer ministeren
Han mener mange skoler og universiteter ikke er flinke til å bruke sosiale medier i undervisningen.
– Vi må ha et mer gjennomtenkt forhold til hvordan teknologien tas inn i klasserommet. Det å forstå mulighetene sosiale medier har er veldig viktig. Jeg vil utfordre ministeren til å ta disse forholdene mer på alvor enn det han gjør, sier Tveiten.
Kan ikke svare
NRK sendte utfordringen videre til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og spurte om hvilken plass han mener sosiale medier skal ha i undervisningen i dag og i fremtiden.
I en e-post skriver departementet at statsråden dessverre ikke har anledning til å kommentere saken.
Stor konferanse om læring
Tveiten tilbringer store deler av året i Silicon Valley for å følge med på det nyeste innen teknologi og har et sugerør inn i kjernen av Facebook og Google.
For sjette år på rad er han med på å arrangere en stor konferanse om framtidens læringsformer i midten av juni i Kristiansand.
En av dem som skal holde foredrag der er analysesjefen i Google International, Peter Norvig.
– Norvig er en pioner innen medierik undervisning og det blir hans første foredrag i Europa, sier Tveiten.