– NAV Vest Agder sliter med et stort sykefravær og det har vært restriksjoner på inntak av sykevikarer det siste året. Dette gjør situasjonen meget vanskelig i etaten.
Det sier leder i arbeidstakerorganisasjonen NTL NAV Vest-Agder, Nils Vidar Engelien.
Han er kritisk til hvordan NAV-reformen er gjennomført og mener sammenslåingen av trygdeetaten og arbeidsmarkedsetaten har gått for fort.
Tungvint og vanskelig
– Innføringen av NAV som ny reform var et politisk vedtak. Tanken og ideen bak en etat er meget god, men når det gjelder selve gjennomføringen i praksis ble det hovedsaklig overlatt til byråkrater, sier Engelien.
Han mener den sentrale ledelsen i NAV ikke har den nødvendige bakkekontakt og introduserer tungvinte og vanskelige løsninger.
– Det skal ikke mye til at store problemer oppstår. Når en også vet at datasystem fra både tidligere Trygd og Aetat er flere tiår gamle gjør det selvsagt ikke saken bedre, sier han.
Etaten fungerer ikke
Engelien sier rett ut til NRK at NAV ikke fungerer etter planen.
– Det ble underveis i prosessen gjort endringer i departementet, noe som medfører store negative konsekvenser for saksbehandlingen i NAV. Det er vår mening at reformen burde være iverksatt over lengre tid enn det som nå er lagt opp til. Gjennomføringen bærer preg av å være noe heseblesende. Hadde man latt gjennomføringen skje over noe lenger tid ville det blitt bedre tid til nødvendig opplæring av både ledere og saksbehandlere. Slik det er i dag kommer de aller fleste til kort på flere områder fordi opplæringen ikke har blitt som forventet, sier han.
De ansatte i etaten har fått mye kjeft fra mannen i gata, men Engelien mener dette er galt fokus. Han mener kritikken må rettes mot politikerne og ledelsen i NAV sentralt.
– Med innføringen av NAV mener vi at det ville vært naturlig at de ansatte fikk fortsette å arbeide med det de kunne, og at de etter en grundig og systematisk opplæring ville fått tilført nye arbeidsoppgaver i tillegg til de gamle. Ved flere kontor ble det tvert i mot foretatt en ny arbeidsdeling uten forutgående opplæring, noe som medførte at tilsatte ved flere anledninger brukte så mye tid på oppgaver de ikke hadde fått tilstrekkelig opplæring på, at de ikke rakk å utføre arbeidsoppgaver de kunne, sier en oppgitt Engelien.
Mye sykdom
Når det gjelder bemanningssituasjonen i NAV, mener Engelien dette er et kapittel for seg selv.
– Ved flere enheter er staben blitt kraftig redusert med den følge at de samme arbeidsoppgaver må fordeles på færre tilsatte. Selv om enkelte oppgaver flyttes ut fra enhetene medfører dette sjelden noen endring i den totale arbeidsmengden ved kontoret, sier han.
Han påpeker at NAV Vest Agder også sliter med et stort sykefravær.
– Når det i tillegg også har vært restriksjoner på inntak av sykevikarer og øvrige vikarer det siste året vanskeliggjør dette situasjonen enda mer, påpeker Engelien.
Ropstad tar saken
Stortingspolitiker Kjell Ingolf Ropstad (KrF) fra Aust-Agder er bekymret for NAV-reformen og tar nå saken opp med arbeidsministeren.
– Signalene vi får er tydelige. Det er bekymring for om kompetansehevingen på kontorene blir god nok. Nedbemmaningen av kontorene etter at selve omstruktureringen er over vil kunne gi enda større utfordringer og IKT-systemet har store behov for oppdateringer, sier Ropstad til NRK.
Da Nav-reformen ble vedtatt i Stortinget våren 2005, uttalte daværende sosialkomité enstemmig at "I tillegg til god tilgjengelighet vil komiteen legge stor vekt på at førstelinjetjenesten må inneha et kompetansenivå og beslutningsansvar som gjør disse kontorene til et sted der folk reelt opplever å få den veiledning og bistand de har behov for, i størst mulig grad uten å måtte henvises til andre kontorer, instanser og "dører".
Ropstad vil ha svar på om statsråden mener at dette er ivaretatt gjennom den NAV-reformen som nå får kraftig kritikk fra egne ansatte og brukerne.