– Miljømessig er dette helt forkastelig, mener passasjer Anita Dietrichson fra Kristiansand.
Hun er en av mange reiseklare sørlendinger som ble stående igjen på bakken da det polske charterflyet måtte kvitte seg med flere tonn bensin.
Passasjer Anita Dietrichson venter på at flyet skal kvitte seg med drivstoff, før de kan reise sørover til Sicilia.
Foto: PrivatTorsdag morgen skulle de reise til Sicilia. Da de kom om bord på flyet, fikk de beskjed om at det var for tungt.
Da måtte flyet ta noen runder over Kristiansand og nærområdene, for å bruke opp fem tonn bensin, ifølge passasjeren.
– Vi er selv opptatte av miljøet, og synes ikke dette går an. Det er respektløst, sier Dietrichson.
Enter Air skulle reist til Sicilia i 08-tiden torsdag morgen. Men flyet var for tungt, og måtte kvitte seg med flere tonn drivstoff før det kunne reise videre.
Foto: Hans Erik Weiby / NRK– En tabbe
NRK har gjort flere forsøkt på å komme i kontakt med det polske flyselskapet Enter Air, uten å lykkes.
Luftfart-ekspert og NHH-professor Frode Steen tar flyselskapet i forsvar.
– De gjorde det som var nødvendig i en slik situasjon, mener Steen.
NHH-professor Frode Steen er en av landets fremste eksperter på luftfart.
Foto: Sindre Øye Helgheim / NRKHvis flyet hadde landet med for mye vekt, kunne det ha gått galt.
– Jeg er sikker på at det er en tabbe, for det er ingen som vil kaste bensin. Men når piloten sitter der, så må han gjøre det som er trygt.
Steen påpeker at flyet aldri skulle hatt for mye drivstoff i utgangspunktet, men at feil kan skje.
– Det må man kunne leve med, mener professoren.
En tipser reagerer på at flyet flyr i ring over Kristiansands-området. Bildet er tatt i Vågsbygd.
Foto: TIPSER– Sjelden
Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen sier til NRK at det er flyselskapet som må uttale seg om hendelsen.
En lignende hendelse skjedde på Kristiansand lufthavn i fjor.
Da måtte et charterfly kvitte seg med store mengder drivstoff før det kunne reise videre til Gran Canaria.
– Dette er noe som veldig sjelden skjer, uttalte Johnsen den gang til KRS.
Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen.
Foto: Svein Sundsdal / NRK– Uheldig
Flyutslipp har mye å si for klimaet, mener forsker Helene Muri på NTNU.
– Det handler ikke bare om CO2, men også alt annet som blir sluppet ut med det.
Hun mener situasjonen er uheldig både for flyselskapet og for klimaet.
– Vil du si at fem tonn kan gjøre mye skade?
– Fem tonn i seg selv er ikke nødvendigvis så mye. Men det er jo veldig uheldig når sånne ting skjer. Hvert eneste tonn med CO2 vi slipper ut blir et langtidsproblem som vi må takle på sikt.
Klimaforsker Helene Muri på NTNU.
Foto: Titt MelhusLett å feilberegne
Rullebanen på Kristiansand lufthavn er kjent for å være kort. Og det kan by på utfordringer for noen.
– Flyselskapet har nok gjort for dårlig operativ planlegging av Kjevik, mener pilot og flyplanlegger Per Julius Helweg.
Han forklarer at den korte rullebanen, i tillegg til en fjellkolle nord for Kristiansand, gjør at flyene må redusere vekten.
– Det har alltid vært en utfordring med Kjevik, mener han.
Fem tonn med drivstoff tilsvarer en totimerstur med fly, ifølge Helweg.
– Jeg ser ikke på det som noe dramatisk. Men det er jo ikke heldig, avslutter han.
Hei!
Har du tips i denne saken? Eller andre saker du ønsker å tipse om? Kontakt meg gjerne på epost 👇🏻