Hopp til innhold

Flyturen tok 32 minutter – måtte vente over en time på bagasjen

Antall klager på håndtering av flybagasje har økt kraftig. Ved flere flyplasser er antall klager mer enn tredoblet siden 2019.

– Det tok 32 minutter å fly fra Oslo til Kjevik, men over en time å få bagasjen. Veldig dårlig.

Det skriver en klager til Avinor etter han reiste med fly fra Oslo til Kristiansand i romjula.

Han er ikke den eneste.

Antall klager på forsinket bagasje, savnet bagasje, skadd bagasje eller «annet» som har med bagasje å gjøre har økt kraftig.

Bare ved Kristiansand lufthavn Kjevik er antall klager mer en femdoblet siden 2019.

Ved Oslo Lufthavn Gardermoen økte antall bagasjeklager fra 159 før pandemien, til 487 i fjor. En tredobling med andre ord.

Også flere andre flyplasser i landet har hatt en økning i antall klager.

  • Les svaret fra Avinor lenger ned i saken.
Bagasje på Kjevik.

Også dagen NRK var på Kristiansand lufthavn Kjevik var bagasjen forsinket med en halvtime.

Foto: Victoria Marie Nordahl

– Det er ikke bra nok

Sjef ved Kristiansand lufthavn, Arne Johan Johnsen bekrefter at antall klager øker.

– Det er ikke bra nok. Dette må vi skjerpe oss på og bli bedre på, sier han.

Og legger til at selv om tallene har økt, så er ikke dette malen.

– Jeg vil tro at i 95 prosent av tilfellene så går dette på tiden, sier lufthavnsjefen.

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen ved Kjevik i Kristiansand

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen ved Kjevik i Kristiansand sier de må se om de kan gjøre noe med bemanningen.

Foto: Victoria Marie Nordahl / NRK

Avinor skriver i en e-post til NRK at årsaken til økningen i antall klager knyttet til bagasje er sammensatt.

I 2016 fikk Avinor på plass et nytt og mer brukervennlig system som gjør det lettere å registrere klager. Dette er med andre ord en ventet utvikling, også sett opp mot økningen i antall reisende i samme periode, skriver kommunikasjonsrådgiver Ylva Celius Trulsen på vegne av Avinor.

Ber om råd

Mange av klagene når også Forbrukerrådet.

I fjor hadde de over 1.700 henvendelser som gjaldt flyselskapene.

Nøyaktig hvor mange av henvendelsene som gjaldt ulike former for bagasjetrøbbel i forhold til andre henvendelser om forsinkelse eller kansellering, er ikke kjent.

Men våre veiledere snakker jevnlig med forbrukere som ber om råd når de opplever bagasjetrøbbel på flyreise, sier juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Thomas Iversen, Forbrukerrådet.

Juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier de stadig er i kontakt med forbrukere som opplever bagasjetrøbbel på flyreiser.

Foto: Forbrukerrådet

– Ikke nok personell

NRK har fått innsyn i flere klager som er sendt inn til Avinor. Dette er noe av det de skriver:

– Ventet i nesten 1 time på bagasjen, kun en stakkars mann på jobb som gjorde så godt han kunne. Her betaler vi masse i flyplassavgift, også drifter dere med så elendig kundeservice!

– Bagasjeutlevering ved ankomst Kristiansand lufthavn er håpløst tregt. Hver gang. Når man kommer med et fly som lander 1 time etter forrige, og nesten 2 time før neste så må det være mulig å ikke bruke 28 min på å flytte bagasjen 20 meter.

Akkurat når det gjelder treg bagasjehåndtering, så sier Arne Johan Johnsen på Kjevik at det er flere årsaker til at det av og til kan ta tid før bagasjen når bagasjebåndet.

– Det kan være fordi flere fly kommer samtidig og at vi ikke har nok bemanning til å håndtere det, sier han.

Mange klager på bagasje.

Driftssjefen ved Kristiansand lufthavn Kjevik Håkon Andreassen innrømmer overfor en av klagerne at "bagasjebåndet vårt på ankomst innland lever på overtid".

Foto: Miriam Grov

– En kabal

Arne Johan Johnsen sier de må se om de kan gjøre noe med bemanningen.

– Og kanskje legge enda større press på handlingsselskapene – og om de kan jobbe enda raskere og enda mer effektiv, sier Johnsen.

Samtidig minner han på at flybransjen sliter etter pandemien.

– Flybillettene er ikke blitt spesielt dyrere. Det er jo slik at det er flyselskapene som betaler handlingsselskapene for den jobben de gjør, og alle sliter økonomisk.

Det er en kabal som skal gå opp, og vi leverer så gode tjenester som vi klarer, forklarer han.

Skryter av Kjevik

Trond Langemyr fra Grimstad pendler til Vardø, og flyr jevnlig fra Kjevik.

Selv om han akkurat denne dagen måtte vente en halvtime på bagasjen, er han stort sett fornøyd og sier at det pleier å gå raskt på flyplassen i Kristiansand.

Trond Langemyr fra Grimstad reiser mye i forbindelse med jobb, og er svært fornøyd med Kristiansand Lufthavn Kjevik.

Trond Langemyr fra Grimstad er fornøyd med bagasjehåndteringen på Kristiansand lufthavn Kjevik.

Foto: Miriam Grov

– Jeg har egentlig skrytt av Kjevik og over hvor fort det har gått. Jeg har opplevd veldig mange andre plasser hvor det absolutt er mye verre enn på Kjevik. Selvfølgelig kan du være uheldig av og til, men ikke noe fast, sier han.

Siste nytt fra NRK Sørlandet

En flått sitter på et blad

– Vi har sett flått på dyr og mennesker til jul

en person i hjelm som snakker med en person på sykkel

Uno-X nær seier i nervedramaet: – Ekstremt lettet

IK Start

Drar seg til i kampen om opprykk – frykter Start taper i helgen

en person som står på et kjøkken

Den norske kirke sier unnskyld: – På tide, og på sin plass

Jimmy Robinson

Tapte søksmål mot staten: – Det føles nytteløst

Spilles av
Fant en løsning da strømmen gikk
Neste
Gravid kvinne står oppreist og holder på magen

Rebekka var redd da hun ble gravid med sitt tredje barn

en mann som står på en gate

Frykter ungdom lar seg inspirere til å begå alvorlig kriminalitet