I høst startet NAV egne kurs for sine ansatte, der de lærer hvordan de skal unngå å hisse opp brukerne sine.
- Først og fremst fokuseres det på at de ansatte tar i mot brukerne som kunder, med respekt, omsorg og vennlighet, sier Margareth Bjørtvedt i NAV Vest-Agder.
NAV-ansatte mest utsatt
Flere hundre NAV-ansatte får alvorlige trusler på jobb. Bjørtveit mener at NAV-ansatte er mer utsatt enn andre på offentlige kontorer.
- Det viser seg av og til at helt vanlige mennesker plutselig reagerer på en uventet måte. Når de ikke får det de hadde forestilt seg, kan folk fort bli litt primitive i sine reaksjoner, forteller Bjørtvedt, som også er psykiatrisk sykepleier.
NAV i Vest-Agder er blant de første som underviser ansatte i hvordan de kan hindre utskjelling og vold. Bjørtveit oppfordrer ansatte å ha nulltoleranse for utskjelling:
- Som NAV-ansatt må en kunne tåle å høre at en er inkompetent i arbeidet sitt. Det er en meningsytring. Men å begynne å kalle noen for hore og drittkjerring, grenser til trakassering, sier hun.