I fjor omkom 23 personer i fritidsbåtulykker. Halvparten av dem druknet etter at båten hadde kantret eller at noen hadde falt over bord.
De siste ti årene har nedkjøling bidratt til dødsfall i 70 prosent av ulykkene.
Viggo Tengs (71) er en av de heldige som overlevde.
Sørlendingen havnet i sjøen en kald vinterdag for fem år siden. Båten forliste og ulykken ble oppdaget ved en tilfeldighet. Det reddet ham fra å fryse ihjel.
– Det var kaldt som fy, sier den erfarne fiskeren, som omsider ble reddet av en lokal redningsskøyte.
Da hadde han en kroppstemperatur på 36 grader. Alt under 35 grader regnes som hypotermi.
– Jeg hadde griseflaks, sier 71-åringen når han tenker tilbake på ulykken.
- LES:
- LES:
– Må varsle så fort som mulig
Statens havarikommisjon for transport (SHT) har gått gjennom alle fritidsbåtulykkene fra 2018 som endte i dødsfall.
– Historisk er dette også den hyppigste måten å omkomme i fritidsbåt på, sier havariinspektør Pål Brennhovd.
I de fleste av tilfellene tok det mer enn 45 minutter før noen i det hele tatt var klar over at personene var i nød. Flere av dem døde som følge av nedkjøling.
– Det er mulighet for å berge liv hvis man varsler så fort som mulig og sier ifra om hvor man er, understreker Brennhovd.
- Hadde du klart båtførerprøven? Test deg selv her.
Nye tiltak
De siste ti årene har 367 personer omkommet i fritidsbåtulykker.
I den ferske rapporten kommer SHT med en klar oppfordring til myndigheter og organisasjoner om å vurdere nye tiltak som kan styrke sikkerheten til sjøs.
Hva skjer om du faller i sjøen? Hør «Værpodden» til Meteorologisk institutt:
– Umiddelbar varsling om nød og posisjon, i kombinasjon med bruk av riktig tilpasset redningvest og påkledning som forsinker nedkjøling, kan bidra til at personer overlever etter å ha falt i sjøen, heter det i rapporten.
Redningsselskapet er en av organisasjonene som jobber frivillig for å redde personer som havner i sjøen. Om kort tid lanserer de et sikkerhetsarmbånd som gjør det mulig å varsle nødetatene øyeblikkelig.
– Den er først og fremst myntet på «myke» trafikanter, sier president Nicolai Jarlsby i Redningsselskapet og viser til kajakkpadlere, surfere og personer på vannscooter.