Hjelpetjeneste for foreldre: – Sikker på at vi har reddet liv

På ett år har 8000 fortvilte foreldre tatt kontakt med hjelpetjenesten som skal forebygge vold mot barn.

Foreldresupport, Marius Nordfjellmark

Marius Nordfjellmark er veileder hos Foreldresupport. Han tar imot samtaler og chatter fra foreldre over hele landet.

Foto: Barne og familiedepartementet

– Til slutt stod jeg der og skrek til guttungen i gangen, og han skrek tilbake. Jeg slo hardt i veggen og ropte «kan du ikke bare slutte å skrike?»

Det forteller en småbarnsmor om en stressende morgen i november i fjor.

Hun er én av 8000 fortvilte og slitne småbarnsforeldre som har tatt kontakt med hjelpetjenesten Foreldresupport i løpet av det siste året.

Av hensyn til familien ønsker hun å være anonym.

Morgenen hun forteller om, kan nok mange kjenne seg igjen i.

Hun skulle på jobb, hadde dårlig tid, og minstegutten på tre år nektet å kle på seg.

– Jeg var så stressa og mistet til slutt kontrollen over sinnet, men det hjalp jo ikke. Der og da visste jeg at dette funket dårlig.

Etter levering i barnehagen ringte hun til Foreldresupport-telefonen.

– Det var veldig fint å få snakket med noen. Det er så ekkelt å gå på jobb med følelsen av at man har gått over grensen.

Bamse i sprinkelseng (Illustrasjonsfoto)

Lite søvn og mye gråt er en del av småbarnstilværelsen. Hos Foreldresupport kan man få råd, hjelp og veiledning i en krevende tid.

Foto: Pål Tegnander / NRK

Stort behov

1. mars var det ett år siden Foreldresupport startet.

Her kan småbarnsforeldre som trenger hjelp og veiledning når hverdagen blir krevende, ta kontakt via telefon- eller chattjenesten. Når som helst på døgnet, og helt gratis.

Tilbudet er et samarbeid mellom Stine Sofies Stiftelse og Mental Helse. Det som begynte som et prøveprosjekt i fjor, blir fra i år et permanent tilbud.

I oppstarten hadde de under ti henvendelser i døgnet. Nå har de mellom 25-30, og må øke bemanningen.

– Jeg er litt overrasket over omfanget, men samtidig er vi midt i en pandemi. Det er mange som sliter og har det tøft, og som trenger støtte og veiledning fra noen, sier Tone Emilie Spinnangr.

Hun er rådgiver i Stine Sofies Stiftelse og initiativtager til Foreldresupport.

Stiftelsen jobber for en barndom uten vold og overgrep, og det er voldsforebygging som ligger til grunn for den nye hjelpetjenesten.

– Det foreldre trenger er noen å kontakte når helsestasjon og andre hjelpetilbud er stengt.

Tone Emilie Spinnangr, rådgiver Stine Sofies Stiftelse

Tone Emilie Spinnangr er rådgiver i Stine Sofies Stiftelse og initiativtager til Foreldresupport. Nå gleder hun seg over at tilbudet blir permanent.

Foto: Benedicte Goa Ludvigsen / NRK

– Sikker på at vi har reddet liv

Mangel på søvn. Relasjonsproblemer. Usikkerhet. Engstelse. Fødselsdepresjon.

Problemene er i alle ender av skalaen, og av og til kritiske.

– Det er noen som bare trenger noen å snakke med. Det er noen som forteller at det og bli forelder er helt forferdelig. Og det er noen som står i fare for å skade både seg selv og barna i hjemmet, forteller Spinnangr.

– Jeg er sikker på at vi har vært med på å redde liv.

Selv om Foreldresupport er en anonym tjeneste, har de plikt til å si ifra hvis det er fare for liv og helse.

Etter bare noen ukers drift, fikk de telefon fra en forelder som stod i fare for å ta sitt eget liv. De klarte å få satt inn akutt hjelp i familien.

– Vi reddet både innringer og familien. Det var en veldig kritisk situasjon.

Ifølge Spinnangr har de flere ganger fått informasjon om rusproblematikk og vold i hjemmet, som har gjort at det er satt inn tiltak.

Mange skammer seg og er redd for negative reaksjoner fra helsesykepleier eller barnevern.

– Vi ønsker å være en brobygger, som setter folk i kontakt med de rette hjelpeinstansene der de bor.

Et viktig tilbud til foreldre

– Jeg våknet halv fire i morges fordi guttungen ikke ville sove, og det er klart at man kjenner på fortvilelse og frustrasjon iblant, sier Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF), som selv er småbarnsfar.

Han tror mange har et glansbilde av det å skulle få barn. At alt er bare positivt.

– Foreldresupport har vært viktig. Det kan være ganske tøft, og mange krevende situasjoner, og da er det veldig godt å ha noen å snakke med.

Regjeringen har bevilget 4,8 millioner kroner til videre drift i 2021.

Ropstad mener at lavterskeltilbud som Foreldresupport har blitt enda viktigere under koronapandemien.

– Jeg tror det er mange som har hatt mindre hjelp og avlastning, og hjelpetilbudene har vært redusert. Da er det jo enda viktigere å kunne ringe og få, om ikke annet, bare snakket med noen.

Kjell Ingolf Ropstad

Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF), sier lavterskeltilbud som Foreldresupport er viktige, spesielt nå under koronapandemien, når mange andre hjelpetilbud er redusert.

Foto: Siv Kristin Sællmann / NRK

Står klar til å hjelpe

Tobarnsmoren fra Oslo har hatt mange samtaler med Foreldresupport.

Hun sier det er til stor hjelp å ha noen på tråden når alt er bare kaos.

– Jeg står ikke i det alene, og jeg behersker meg mer. Samtidig blir jeg møtt med forståelse og sympati. Bare det gjør at jeg nesten kan legge på, for det var egentlig det jeg trengte å høre.

Gjennom samtalene har hun fått både trøst og konkrete råd. Om alt fra tannpuss til hvordan hun skal takle stress og sinne.

– Det er så fint å bare vite at det er noen å få tak i 24 timer i døgnet. Jeg må ikke nødvendigvis snakke med dem, men det er godt å vite at de står klar til å hjelpe.

Trenger du noen å snakke med kan du ta kontakt med Foreldresupport på telefon 116 123 (tast 2).