– Først hadde vi en naiv tanke om å sykle Norge på langs fra Kirkenes til Lindesnes. Men vi fant fort ut at det ville bli 13 uker langs E6 og et helt feil TV-program, forteller prosjektleder Thomas Hellum.
– Nå blir det som med Monsen i 2018, én uke i hvert område. Da får vi vist frem fem forskjellige og vakre indrefileter av landet vårt, sier han.
Sakte-TV på sykkel
Med sykkel, elsykkel og transportsykkel skal NRK forflytte seg langsomt fra nord til sør.
Hver dagstur er på rundt fem mil, og hvert minutt sendes direkte.
– Vi har lyttet til både erfarne tursyklister, Statens vegvesen og andre innspill vi har fått, og funnet områder i hele landet som har ulik natur og ulike historier å fortelle, sier Hellum.
Hver dag blir det kveldssending på NRK1 fra dagens turmål.
Spesiallaget sykkel
NRK-produksjonen blir et følge på rundt 20 personer, og alle skal forflytte seg på to og tre hjul gjennom hele ruten.
For å gjøre det mulig å sende direkte fra sykkelsetet, har NRK utviklet en sykkel, inspirert av regisekken som ble utviklet til Monsen minutt for minutt.
En spesiallaget antenne på toppen av regisykkelen, vil gi dekning langs veien.
– Alle rutene er testet med denne antennen, og med noen få unntak ser det bra ut, sier Hellum.
Kommer tett på omgivelsene
– Her får vi mulighet til å se hvor variert og flott Norge egentlig er, med månelandskap i Finnmark, det dramatiske Vestlandet, og det litt mer trauste Innlandet, sier Morgan Andersson, generalsekretær i Syklistenes landsforbund.
– Fra sykkelsetet kommer man tett på omgivelsene, sier han og håper nordmenn vil gjenoppdage sykkelen med sommerens sendinger.
– På 80- og 90-tallet var det stort sett menn i 40-årene som syklet til jobb som en del av treningen. Men nå velger flere å ta fram sykkelen igjen.
Få opp sykkelinteressen
Mange har fulgt NRKs sommerprosjekter «fysisk». Det vil folk gjøre også i år, tror Andersson.
– Vi skal mobilisere slik at flest mulig av våre medlemmer blir med på sykkelturen. Det blir spennende å se hva folk finner på, sier han.
I Norges Cykleforbund er de også spent på NRKs sykkelprosjekt.
– Dette prosjektet er viktig for å skape lokal sykkelinteresse, og vi gleder oss til å være med, sier generalsekretær Eystein Thue Stokstad.
Folk må ta ansvar selv
De som vil sykle med NRK må ta ansvar for seg selv og egen oppførsel i trafikken.
Dette er ikke et arrangement med påmelding, spesielle vegsperringer eller tiltak. Det er en sykkeltur som filmes og som foregår på offentlig vei.
– Vi skal gjøre vårt for å hindre øvrig trafikk minst mulig. Vi kommer til å ha en følgebil foran og bak, når vi ikke er på sykkelstier. Statens vegvesen vil skilte strekningene og hjelpe oss med å informere annen trafikk på en god måte, sier Hellum i NRK.