Labyrint er en norsk konkurranseserie for barn som blir sendt på NRK Super. I dette programmet blir et lag bestående av tre barn utfordret til å utforske Daidalos sitt skremmende labyrintverden, hvor de møter på utfordrende oppgaver, slimete utfordringer og uhyggelige robotskapninger.
Ved Bondi skole i Asker kommune gjennomførte 3. trinn en tverrfaglige uke med Labyrint som overordnet tema. I likhet med serien, la lærerne opp til at elevene skulle gjennomføre utfordrende oppgaver og trene på sosial kompetanse gjennom samarbeid.
Under finner du også forslag til ulike aktiviteter med utgangspunkt i den populære serien.
Innhold i Labyrint-pakken:
- Labyrint-livspucker
- Labyrint-medaljer
- Labyrint-memory
- Labyrint-drakt
- Daidalos slimoppskrift
- Plakat over roboter
Trykk her for å laste ned Labyrint-pakke
Tre gode forslag til hvordan man kan bruke livspucker
1. Matematikkkonkreter: Laminer livspuckene og få elevene til å klippe ut for å trene på finmotorikk. Lagre dem et lurt sted, og ta frem når noen har behov for konkretisering i matematikk.
2. Poeng i spill: Bruk livspuckene som poeng i Labyrint-memory. Memory-spill finner du i Labyrint-pakken.
3. Belønningspucker: Få klassen til å samle på livspucker ved å vise godt samarbeid i klasserommet. Kanskje premien er å lage Daidalos-slim? Oppskrift på slim finner du i Labyrint-pakken.
La elevene øve på kognitive ferdigheter gjennom spill
La elevene klippe ut brikkene og lage sitt eget memory-spill med saks, lim og papp. Dette minnespillet er flott for å trene kognitive ferdigheter som arbeidsminne og korttidsminne. Det kan hjelpe elevene med å forbedre evnen til å huske informasjon og utvikle generelle kognitive ferdigheter som problemløsning og kreativ tenkning.
Kunst og håndverksaktiviteter
Lek for hele klassen
Video av robotene
Hvordan bruke robotpresentasjonene i klasserommet?
Vis frem videoene av robotene og be elevene gjenfortelle egenskapene til hverandre til de har kommet gjennom alle robotene. På denne måten øver elevene seg på:
1. Muntlig kommunikasjon: Gjenfortelling krever at barnet effektivt uttrykker seg muntlig. De må organisere tanker og informasjon for å formidle en forståelig historie eller beskrivelse.
2. Ordforråd: Gjennom gjenfortelling får barn muligheten til å bruke og lære nye ord og uttrykk. Dette bidrar til utvidelse av ordforrådet deres.
3. Hukommelse: For å kunne gjenfortelle, må barnet huske og organisere informasjonen de har hørt, noe som kan bidra til utviklingen av hukommelsesferdigheter.
4. Kritisk tenkning: Barn må evaluere hva som er viktig i det de gjenforteller, og velge hvilken informasjon de skal inkludere. Dette krever kritisk tenkning og analyse.
Ulike måter å bruke plakater av robotene på
1. «Gjett hvem?» som pauseaktivitet
Hva med å henge opp plakatene i klasserommet og få en elev til å leke å tenke ut en robot mens de andre i klassen stiller ja/nei spørsmålom egenskaper og trekk som er felles blant robotene?
2. Matmatikkeorientering i og utenfor skolegården
Heng opp plakter ulike steder i klasserommet, i skolegården eller dersom klassen er på tur, ute i skogen. La elevene løse matematikkoppgaver baser på robotenes egenskaper.
Eksempel:
Oppgave 1. Taurus sin høyde + (pluss) Muttern sin høyde - (minus) Flip sin høyde = ?
Oppgave 2. Hva blir vekten til de to tyngste robotene minus den letteste?
Oppgave 3. Hvor mange prosent bedre er synet til Taurus enn Bolten?
Lykke til!