Hopp til innhold

Undervisningsopplegg for Labyrint

Som vinnere av Daidalos-konkurransen, vant 3. trinn ved Bondi skole et besøk av selveste Taurus. Gjennom en hel skoleuke jobbet elevene tverrfaglige, med utgangspunkt i serien Labyrint.

Labyrint med Daidalos og Daidalosa

Labyrint er en norsk konkurranseserie for barn som blir sendt på NRK Super. I dette programmet blir et lag bestående av tre barn utfordret til å utforske Daidalos sitt skremmende labyrintverden, hvor de møter på utfordrende oppgaver, slimete utfordringer og uhyggelige robotskapninger.

Ved Bondi skole i Asker kommune gjennomførte 3. trinn en tverrfaglige uke med Labyrint som overordnet tema. I likhet med serien, la lærerne opp til at elevene skulle gjennomføre utfordrende oppgaver og trene på sosial kompetanse gjennom samarbeid.

Under finner du også forslag til ulike aktiviteter med utgangspunkt i den populære serien.

Innhold i Labyrint-pakken:

  • Labyrint-livspucker
  • Labyrint-medaljer
  • Labyrint-memory
  • Labyrint-drakt
  • Daidalos slimoppskrift
  • Plakat over roboter

Trykk her for å laste ned Labyrint-pakke


Tre gode forslag til hvordan man kan bruke livspucker

Livspucker

Bruk livspuckene til det du selv måtte ønske. Kanskje du kan få elevene til å komme opp med ideer selv til hvordan man kan bruke dem i klasserommet?

1. Matematikkkonkreter: Laminer livspuckene og få elevene til å klippe ut for å trene på finmotorikk. Lagre dem et lurt sted, og ta frem når noen har behov for konkretisering i matematikk.

2. Poeng i spill: Bruk livspuckene som poeng i Labyrint-memory. Memory-spill finner du i Labyrint-pakken.

3. Belønningspucker: Få klassen til å samle på livspucker ved å vise godt samarbeid i klasserommet. Kanskje premien er å lage Daidalos-slim? Oppskrift på slim finner du i Labyrint-pakken.


La elevene øve på kognitive ferdigheter gjennom spill

Labyrint-memory

La elevene samarbeide om å ferdigstille memory-spillet. Her får de øvet seg på finmotorikk ved å klippe ut brikkene og presisjon når de limer sammen alle delene. For å gjøre spillet mer robust kan du enten bruke papp eller lamineringsmaskin.

La elevene klippe ut brikkene og lage sitt eget memory-spill med saks, lim og papp. Dette minnespillet er flott for å trene kognitive ferdigheter som arbeidsminne og korttidsminne. Det kan hjelpe elevene med å forbedre evnen til å huske informasjon og utvikle generelle kognitive ferdigheter som problemløsning og kreativ tenkning.


Kunst og håndverksaktiviteter

Oppskrift slimkuler

Kle deg ut som Taurus

Kle deg ut som Bolten

Kle deg ut som Krampus

Kle deg ut som Minus

Lek for hele klassen

Lek slimsjøen

Lek Boltens blindebukk

Video av robotene

Robotpresentasjoner

Hvordan bruke robotpresentasjonene i klasserommet?

Vis frem videoene av robotene og be elevene gjenfortelle egenskapene til hverandre til de har kommet gjennom alle robotene. På denne måten øver elevene seg på:

1. Muntlig kommunikasjon: Gjenfortelling krever at barnet effektivt uttrykker seg muntlig. De må organisere tanker og informasjon for å formidle en forståelig historie eller beskrivelse.

2. Ordforråd: Gjennom gjenfortelling får barn muligheten til å bruke og lære nye ord og uttrykk. Dette bidrar til utvidelse av ordforrådet deres.

3. Hukommelse: For å kunne gjenfortelle, må barnet huske og organisere informasjonen de har hørt, noe som kan bidra til utviklingen av hukommelsesferdigheter.

4. Kritisk tenkning: Barn må evaluere hva som er viktig i det de gjenforteller, og velge hvilken informasjon de skal inkludere. Dette krever kritisk tenkning og analyse.

Robot Taurus fra Labyrint

I pakken får du plakater med detaljer om de ulike robotene. Her er det kun fantasien som setter stopper for hvordan man ønsker å bruke det i klasserommet.

Ulike måter å bruke plakater av robotene på

1. «Gjett hvem?» som pauseaktivitet

Hva med å henge opp plakatene i klasserommet og få en elev til å leke å tenke ut en robot mens de andre i klassen stiller ja/nei spørsmålom egenskaper og trekk som er felles blant robotene?

2. Matmatikkeorientering i og utenfor skolegården

Heng opp plakter ulike steder i klasserommet, i skolegården eller dersom klassen er på tur, ute i skogen. La elevene løse matematikkoppgaver baser på robotenes egenskaper.

Eksempel:

Oppgave 1. Taurus sin høyde + (pluss) Muttern sin høyde - (minus) Flip sin høyde = ?

Oppgave 2. Hva blir vekten til de to tyngste robotene minus den letteste?

Oppgave 3. Hvor mange prosent bedre er synet til Taurus enn Bolten?


Lykke til!