Hopp til innhold

Retorikk og strategi i valgkampen

​​​​​​For å vinne valgkampen, må presidentkandidatene kommuniserer på en måte som treffer publikummet. Hva gjør de for å få til dette?

Valgkamp
Foto: Reuters/AP/NTB/Skjermdump fra X

Hva er retorikk?

Når man forsøker å overbevise noen om noe, bruker man ulike strategier og metoder. Kunsten å overbevise gjennom språk og annen type kommunikasjon kalles retorikk, og det vil være en fordel å beherske denne kunsten i en valgkamp.

Vi kan skille mellom tre retoriske appellformer, altså tre hovedmåter å overbevise noen på.

På latin heter disse etos, patos og logos, og kan oversettes til troverdighet, følelser og fornuft. Hvor godt du behersker disse tre, vil ha betydning for hvor godt du klarer å overbevise.

Diskuter:

  • Er det noen av appellformene som er viktigere enn andre i en valgkamp?

Omtale av motkandidater

Både Harris og Trump sine kampanjer har brukt ord og karakteristikker om hverandre, for å forme velgernes syn.

Les også Polariseringen i USA

OPPDATERT: Harris vs. Trump

Harris sin visepresidentkandidat, Tim Walz, har fått oppmerksomhet for å bruke begrepet «weird», eller rar, om motkandidatene. Han sier både presidentkandidat Trump, visepresidentkandidat Vance og ideene de står for er «weird».

Begrepet har blitt brukt så mye at Trump måtte svare på kritikken, og sier selv «vi er ikke rare, de er rare.»

Hva er det med «weird»-begrepet som fungerer?

Presidentpratepod?

Både Harris og Trump har dukket opp i uformelle podkaster i denne valgkampen. Trump har deltatt i en humor-podkast, og Harris i en podkast som er kjent for mye prat om sex.

Dette diskuterer medieviter Tellef S. Raabe og USA-ekspert Henrik Heldahl i podkasten Arena.

Reflekter over spørsmålene før du hører Arena-episoden:

  • Hvilke fordeler har podkast-formatet for en presidentkandidat?
  • Hvem forsøker kandidatene å treffe ved å gjøre dette?

Hør Arena-episoden om at presidentkandidatene opptrer i kjente podkaster.

Ta utgangspunkt i hva ekspertene sier i Arena, og diskuter spørsmålene i klassen.

  • Hva er forskjellen på podkastformatet og tradisjonelle redaksjonsstyrte medier?
  • Hvorfor velger presidentkandidatene uformelle podkaster, heller enn redaktørstyrte medier? Hvordan kan dette spille inn på kandidatenes etos, patos og logos?
  • Kan dere tenke dere noen negative konsekvenser som kan komme av disse podkast-intervjuene?

Produkter som minner om andre kjendiser

Både Trump og Harris har på ulike måter tatt popkulturen inn i sine kampanjer. Blant annet har begge kandidatene lansert varer som minner om Taylor Swift sine turne-produkter.

Trump lanserte denne T-skjorten, som uten tvil er inspirert av Taylor Swift sin «Eras tour»-t-skjorte.

Trump VS Swift T-skjorter
Foto: Skjermdump fra X og taylorswift.com

Og etter at Swift gikk ut med at hun kom til å stemme på Harris, lanserte Harris-kampanjen disse vennskapsbåndene, som ligner på vennskapsbåndene Swift-tilhengerne ofte blir sett med på konserter.

Vennskapsbånd for Harris/Waltz-kampanjen
Foto: Skjermdump fra Harris Walz-nettbutikken
  • Hva prøver republikanerne å formidle med denne type T-skjorte?
  • Hva prøver demokratene å formidle ved å selge Taylor Swift-aktige vennskapsbånd?
  • Bruk kunnskapen du har om etos og troverdighet og svar på spørsmålene:
    • Hvem sin etos er det kandidatene prøver å styrke eller svekke gjennom produktene de selger?
    • Hos hvem, og på hvilken måte, har Taylor Swift etos?

Les også Trump-kampanjen lanserer merch med Swift-liknende motiv

Trump-tskjorte inspirert av Taylor Swift

Når presidentkandidaten går viralt

Kamala Harris har vært del av flere trender på sosiale medier, blant annet gikk denne talen viralt.

X brukaren Ryan var en av dei første som plukka opp tala til Harris om Kokosnøttpalma og redigerte den sammen med Charlie XCX sin sang "Von Dutch"

Se talen og les denne saken om hvordan Kamala Harris spilte videre på en tweet fra Charlie XCX. Svar deretter på spørsmålene under.

Les også Slik frir Harris til dei unge: – Dette er verktøy som mobiliserer veljarar

Bilete av Kamala Harris med neongrønfarge og skrifta "brat".

  • Hvorfor tror du kokosnøtt-talen gikk viralt?
  • Bør en presidentkandidat prøve å gå viralt? Hvorfor eller hvorfor ikke?
  • Tror du bruken av «ungdomsreferanser» i Harris sin kampanje vil gi henne mer eller mindre troverdighet? Vil det variere ut fra mottakers alder?

Diskuter