Til læreren
I dette undervisningsopplegget vil elevene få mulighet til å lære mer om hva som skjedde i norsk historie knyttet til årene 1814, 1905 og 1945.
Ved å se utvalgte filmklipp og reflektere over disse, vil elevene få en dypere innsikt i hvordan Norges vei til selvstendighet og utvikling av nasjonal identitet har formet landet og kultur.
Plenum
- Hva betyr en suveren stat?
- Er det viktig for deg å bo i en suveren stat? Hvorfor/hvorfor ikke?
På vei til et selvstendig Norge
1814 var et vendepunkt i Norges historie. Landet hadde vært i union med Danmark siden 1380, en periode på over 400 år. I 1814 skjedde det store endringer: Norge fikk sin egen grunnlov og var ikke lenger underlagt Danmark. I stedet gikk de inn i en union med Sverige, hvor Norge ble anerkjent som en egen stat, men delte konge med Sverige.
Diskuter i plenum
- Hva tror du var de største utfordringene for Norge da de gikk fra å være en del av Danmark til å være i union med Sverige?
- Hvorfor er det viktig for et land å ha sin egen grunnlov?
- På hvilke måter tror du Norges fortid med Danmark og Sverige har formet den norske identiteten?
- Ser du dette reflektert i dagens forhold mellom disse landene?
Norge og 1814
Les teksten i de «blå boksene» under, og se filmsnuttene før elevene gjør oppgavene.
Historieleterne fra NRK Skole viser hvordan den danske prins Christian Frederik i 1814 forsøker å bli valgt til norsk konge i Lillehammers gater. Serien er en del av NRK Skoles grunnlovssatsing 2014.
Faren for krig med svenskene gjorde at norske bønder ble innkalt for å forsvare Norges selvstendighet. Historieleterne fra NRK Skole snakker med historiker Morten Nordhagen Ottosen om opptrappingen av konflikten.
Oppgave
- Hvem var Christian Frederik?
- Hvem var Jean-Baptiste Jules Bernadotte?
- Hva var forholdet mellom Christian Frederik og Karl Johan?
- Hva var Kieltraktaten?
- Hva var Mossekonvensjonen?
Norge og 1905
Det skulle ta 91 år før Norge ble helt selvstendig. Høsten 1905 ble Norge en uavhengig stat med sin egen konge, danske Haakon VII, bestefaren til kong Harald.
1905-1920: Det er høst 1905. Stian er dratt til svenskegrensen for å kjempe for fedrelandet.
Oppgave
- Hva var hovedtemaet i episoden Drømmen om Norge - Det nye eventyret?
- Hvordan er dette temaet relevant for forståelsen av norsk identitet og kultur?
- Hvem var Christian Frederik Carl Georg Valdemar Axel, prins av Danmark?
- Finn ut: Hvorfor valgte Norge en dansk prins til å bli Norges første konge etter unionsoppløsningen?
Norge og 1945
Betydde friheten etter andre verdenskrig at vi var absolutt frie? Historieleterne fra NRK Skole snakker med filosof Joakim Hammerlin om hva frihet egentlig er.
Oppgave
- Hva betyr frihet?
- Hvilken frihet verdsetter du mest? Hvorfor?
- Betyr frihet det samme for alle i Norge?
- Filosof Joakim Hammerlin sier i klippet: Vi opplever frihet, det er ikke noe som er. Hva mener han med det, tror du?
Hva vil det si å være norsk?
Oppgave
- Hva mener du det betyr å være norsk, og hvordan kan dette være forskjellig fra person til person?
- Er det mulig å definere en norsk identitet? Hvorfor/hvorfor ikke?
- Hvilken rolle spiller staten i å definere nasjonal identitet, og hvilken innflytelse bør den ha?
Hva er Norge?
Se Kongens tale under kongeparets hagefest i Slottsparken 1. september 2016.
Oppgave
- Hva er hovedtemaet i talen?
- Hvordan leverer Kongen budskapet?
- Hvilken hensikt har Kongen med å holde denne talen, tror du?
- Hva synes du om talen?
Lære mer?
Vil du lærer mer om hvordan Norge ble det samfunner vi har i dag? Se flere klipp fra serien Historieleterne her.
Lykke til!
Kong Harald (1937-d.d). Norges tredje konge etter unionsoppløsningen med Sverige i 1905.
Kong Olav V (1903-1991). Norges andre konge etter unionsoppløsningen og faren til Kong Harald.
Foto: ScanpixKong Haakon VII (1872-1957). Første norske kongen etter unionsoppløsningen med Sverige i 1905. Bestefaren til Kong Harald.
Tre generasjoner. Kong Harald (i midten) med sin bestefar, Kong Haakon VII og sin far, Kong Olav V.
Kong Harald med sin sønn, kronprins Haakon og barnebarn, prinsesse Ingrid Alexandra.
Tips meg om undervisningsopplegg
Hei! Jeg heter Aida Zulic og jeg er journalist og lektor. Har du forslag til temaer NRK Skole bør dekke med nye undervisningsopplegg? Da ønsker jeg å høre fra deg.