Til læreren
I serien Labyrint blir et lag bestående av tre barn utfordret til å utforske Daidalos sitt skremmende labyrintverden, hvor de møter på utfordrende oppgaver, slimete utfordringer og uhyggelige robotskapninger.
I dette opplegget får du tilgang til en utskriftbar Labyrint-pakke som gir klassen mulighet til å løse oppgaver, øve på samarbeid og lære gjennom lek.
For inspirasjon til hvordan en slik uke kan gjennomføres,
Tverrfaglig Labyrint-uke i skolen
3. trinn ved Bondi skole i Asker kommune gjennomførte en tverrfaglige uke med Labyrint som overordnet tema. Som vinnere av Daidalos-konkurransen, fikk elevene besøk av selveste Taurus. I likhet med serien, måtte elevene samarbeide og gjennomføre utfordrende oppgave.
Under finner du forslag til ulike aktiviteter elevene kan gjennomføre med utgangspunkt i den populære serien.
Innhold i Labyrint-pakken
- Labyrint-livspucker
- Labyrint-medaljer
- Labyrint-memory
- Labyrint-drakt
- Daidalos slimoppskrift
- Plakat over roboter
Trykk her for å laste ned Labyrint-pakke
Tre gode forslag til hvordan man kan bruke livspucker
Bruk livspuckene til det du selv måtte ønske. Kanskje du kan få elevene til å komme opp med ideer selv til hvordan man kan bruke dem i klasserommet?
1. Matematikkkonkreter: Laminer livspuckene og få elevene til å klippe ut for å trene på finmotorikk. Lagre dem et lurt sted, og ta frem når noen har behov for konkretisering i matematikk.
2. Poeng i spill: Bruk livspuckene som poeng i Labyrint-memory. Memory-spill finner du i Labyrint-pakken.
3. Belønningspucker: Få klassen til å samle på livspucker ved å vise godt samarbeid i klasserommet. Kanskje premien er å lage Daidalos-slim? Oppskrift på slim finner du i Labyrint-pakken.
La elevene øve på kognitive ferdigheter gjennom spill
La elevene samarbeide om å ferdigstille memory-spillet. Her får de øvet seg på finmotorikk ved å klippe ut brikkene og presisjon når de limer sammen alle delene. For å gjøre spillet mer robust kan du enten bruke papp eller lamineringsmaskin.
La elevene klippe ut brikkene og lage sitt eget memory-spill med saks, lim og papp. Dette minnespillet er flott for å trene kognitive ferdigheter som arbeidsminne og korttidsminne. Det kan hjelpe elevene med å forbedre evnen til å huske informasjon og utvikle generelle kognitive ferdigheter som problemløsning og kreativ tenkning.
Kunst og håndverksaktiviteter
Lek for hele klassen
Video av robotene
I pakken får du plakater med detaljer om de ulike robotene. Her er det kun fantasien som setter stopper for hvordan man ønsker å bruke det i klasserommet.
Ulike måter å bruke plakater av robotene på
1. «Gjett hvem?» som pauseaktivitet
Heng opp plakatene i klasserommet og få en elev til tenke ut en robot mens de andre i klassen stiller ja/nei spørsmålom egenskapene.
Se under for å se forslag til hvordan man kan bruke plaktene i norsk og matematikk.
Lykke til!
Tips meg om undervisningsopplegg
Hei! Jeg heter Aida Zulic og jeg er journalist og lektor. Har du forslag til temaer NRK Skole bør dekke med nye undervisningsopplegg? Da ønsker jeg å høre fra deg.