Det tidligere Luftfartsverket ga derimot få signaler når det gjaldt utbyggingen av terminalen på Sola, og Houland etterlyser vilje til å komme i gang med terminalutbyggingen.
Administrerende direktør i Avinor, Randi Flesland, erkjenner at noe må gjøres, men vil verken love nytt tåkelyssystem eller terminalutbygging før saken behandles i styret i oktober.
I 10 år har flyplassen ventet på et system som gjør at fly kan ta av og lande dersom det er tåke. Inntrykket etter gårsdagens møte med Avinor er at det nå vil gjøre noe med problemet sier daglig leder Gunnar Houland i Sola Terminalbygg.
Men tåkelysene var bare ett av temaene under gårsdagens møte med Avinor. Houland sier 60 representanter fra flyselskap, næringsliv og politikk var samstemte i sine krav om at flyplassen må oppgraderes for å kunne håndtere passasjerer og flytrafikk på en tilfredstillende måte.
Det er flaskehalser som ankomst og avgang utland, håndtering av baggasje og innsjekking det nå må gjøres noe med. Houland er lei av å vente på en løsning, og er kritisk til at Avinor nok en gang vil utrede problemene før det blir tatt en beslutning.
Den siste utbyggingsplanen er fra 2001 og har en ramme på 400 millioner kroner. Men det mener Avinor blir for kostbart, og ønsker en billigere løsning. Avdelingsdirektør i Avinor, Randi Flesland, vil ikke gi noen lovnader om hvilke problemer som skal løses først.