Sparebank 1 SR-Bank skriver i en pressemelding at garantisummen til Karmsund Maritime Service er knyttet til bygging av to ankerhåndteringsfartøy som Solstad Offshore har bestilt, og to lignende skip til rederiet Lewek i Singapore.
Det første skipet til Solstad var under utrustning ved Karmsund Maritime da konkursen ble kjent.
Skroget til det andre fartøyet er under bygging ved et verft i Polen.
LES OGSÅ;
Sparebank 1 SR-Bank skriver i pressemeldingen at konkursen ved Karmsund Maritime Service vil føre til at nivået på tapsavsetninger i første kvartal vil være innenfor normalnivået slik den økonomiske situasjonen er blitt.
Krever penger tilbake
Solstad Offshore skriv i en pressemelding at kostnadsoverskridelsene ved byggingen av de to ankerhåndteringsfartøyene ble for store.
- Overskridelsene og forsinkelser gjorde at Karmsund Maritime Service meddelte Solstad Offshore at verftet ikke var i stand til å oppfylle byggekontraktene, heter det i pressemeldingen.
Det er i lengre tid ført forhandlinger mellom de berørte parter i byggeprosjektet, uten at partene klarte å komme fram til enighet om en fordeling av kostnadsoverskridelsene.
Solstad Offshore vil nå kreve tilbakebetalt beløpet rederiet har innbetalt til verftet så langt fra SR-Bank, som har garantert for byggingen.