Hopp til innhold

Karmsund Maritime er konkurs

Karmsund Maritime Service slår seg selv konkurs, melder selskapet i en pressemelding.

Skrog til ankerhåndteringsfartøy hos Karmsund Maritime Service
Foto: Harald Dale / NRK

Bedriften har opplevd kostnadsoverskridelser, og har som følge av finanskrisen ikke fått finansiering til videre drift.

– Sammen med de tillitsvalgte har vi arbeidet hardt for å unngå konkurs. I dag må vi dessverre innse at dette ikke har vært mulig. Vårt fokus nå er å bistå bostyret i arbeidet med å bevare flest mulig arbeidsplasser her på Karmøy. Vi har stor tro på at vi kan videreføre drift i en eller annen form og få til en varig løsning for verftet, sier Margaret Hystad, konsernsjef i Karmsund Maritime AS.

LES OGSÅ; SR-Bank kan tape stort på konkurs

Verftet har 150 ansatte, og det ble kjent i går at et rederi i Singapore kanselerte en kontrakt på to ankerhåndteringsfartøyer, en kontrakt verdt over 1,2 milliarder kroner for Karmsund Maritime Service.

LES OGSÅ; Verft mister milliardkontrakt

Det har i lengre tid vært arbeidet for å finne en modell for videreføring av virksomheten. KMS har hatt stor tro på at det skulle la seg gjøre å finne en løsning, og ulike muligheter har vært diskutert. Dette arbeidet har dessverre ikke ført frem, heter det i pressemeldingen.

Trist dag

- KMS har vært en del av dette lokalsamfunnet i 80 år og dette er den tøffeste og tristeste dagen i vår historie. Vi har likevel tro på at det vil gjenoppstå verftsvirksomhet her og vi skal gjøre vårt for å bidra til dette, sier hun.

- I dag ønsker jeg først og fremst å gi stor honnør til de ansatte, og uttrykke ydmykhet overfor den svært imponerende lojalitet de har vist. Også mange underleverandører har stått last og brast med KMS, og det er beklagelig at disse også vil bli negativt påvirket av konkursen, sier Hystad.

Kritiserer krisepakke

Hovedtillitsvalgt i KMS, Helge Larsen, har fulgt prosessen tett, som medlem av styret, og er skuffet over at det politiske engasjementet for å berge KMS ikke har båret frukter:

- Hvis ikke Regjeringens krisepakker skal kunne redde disse arbeidsplassene, hvilke arbeidsplasser skal de da redde? Det er spørsmålet både Karmøy og verftsindustrien stiller seg i dag, sier Larsen.

KMS er et datterselskap av Karmsund Maritime AS, som vil bestå som et konsern for de øvrige selskaper.