Hopp til innhold

Setter opp ekstra fly fra Bangkok

Flere hundre skadinaviske passasjerer sitter askefast i Bangkok. Nå lover SAS at de skal få komme hjem i løpet av helgen.

Passasjerer i Bangkok

Mange skandinaviske passasjerer har vært strandet i Bangkok i over en uke. Nå skal de få reise hjem.

Foto: Åse Karin Hansen / NRK

Torsdag fortalte NRK om rundt 700 skandinaviske passasjerer som har sittet askefast i Bangkok over lengre tid.

Allerede i 09-tiden fredag morgen satte SAS seg i møte for å diskutere hvordan selskapet skulle løse situasjonen.

Fredag ettermiddag kom svaret. To ekstra fly blir nå satt inn på strekningen.

Endelig

Åse i Bangkok

NRKs reporter Åse Karin Hansen fortalte torsdag om stor frustrasjon blant norske SAS-passasjerer i Bangkok.

NRKs reporter Åse Karin Hansen har vært strandet i hovedtsaden i Thailand siden torsdag i forrige uke. Mange passasjerer er fortvilet, og stemningen er amper, sa NRK-reporteren i går.

Nå er Hansen en av de heldige som snart er på vei hjem. For SAS bestemte altså i ettermiddag å sette opp to ekstra fly fra Bangkok.

Informasjonssjef i SAS Norge, Knut Morten Johansen, sier at det har vært vanskelig å løse situasjonen.

– Vi har allerede flydd hjem over 1000 passasjerer som har vært strandet i Bangkok. Det har vi gjort ved planlagte avganger. Fredag satt fortsatt 350 passasjerer fast på flyplassen i Thailand, sier han.

Hjem i helgen

Selskapet har nå klart å frigjøre to fly. Første ekstra avgang fra Bangkok til København var allerede fredag ettermiddag. Det blir også avganger både lørdag og søndag.

– Disse avgangene kommer i tillegg til våre andre faste avganger på strekningen, sier Johansen.

SAS sine fly mellom Bangkok og København er fullbooket i flere uker framover. Mange av de askefaste passasjerene fryktet derfor at de ikke skulle komme seg hjem før i mai.

Fornøyd

– Vi var nødt til å sette inn ekstra fly for å løse situasjonen. Mange har strukket seg langt for at vi skulle klare dette, sier Johansen.

Han er svært fornøyd med at askefaste nå endelig får komme hjem.

– Vi forstår godt frustrasjonen til passasjerene. De har vært usedvanlig tålmodige, og har hatt forståelse for vår situasjon, sier informasjonssjefen.