Askeskyene fra Island skaper stor usikkerhet hos mange som har bestilt, eller planlegger å bestille, feriturer med lange flyreiser.
Hos Ticket Reisebyrå i Stavanger får NRK opplyst at de har mottatt en lang rekke telefoner de siste dagene. Og det er ikke bare reisende som har problemer nå, som tar kontakt. Kunder spør også reisebyrået om hva som skjer med sommerferien de har planlagt.
– Vi får henvendelser som gjelder en måned fram i tid, og vel så det, sier reisekonsulent Ingunn Henriksen hos Ticket.
Turoperatørene møtes
De store turoperatørene er også usikre på hvordan de skal takle situasjonen. I dag møtes de viktigste norske reisearrangørne sammen med Handelens og Servicenæringens Hovedorganisasjon for å drøfte hva som skal skje framover.
–Dette er et såkalt avstemmingsmøte der turoperatørene ser på situasjonen som har oppstått og utvekslinger de erfaringene som er gjort hittil, sier Informasjonssjef Elisabeth Vonstett-Larsen til NRK.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Det kan bli mange tomme solstoler på de populære reisemålene i varmere strøk og askekrisen fortsetter.
Foto: Lier, Gunnar / SCANPIXAktuelle temaer for møtet mellom reiseselskapene er praktiseringen av regler for avbestillinger og erstatninger i forbindelse med pakketurer i den situasjonen som har oppstått.
Vulkanutbruddet på Island 2010
Vanlige avbestillingsregler gjelder
–Kundene er rolige, men mange er usikre. Vi får henvendelser fra folk som har bestilt turer og ikke helt hva som skjer eller hvordan de skal forholde seg, sier Vonstett-Larsen.
Dersom flygninger blir innstlt på grunn av askeskyene, får kundene pengene for den planlagte flyreisen tilbake. For dem som blir usikre på om de kommer seg ut og hjem igjen og gjerne vil droppe turen av frykt for å bli sittende askefast, gjelder så langt vanlige regler for avbestillinger.
Det innebærer at jo nærmere avreisetidspunktet man avbestiller, jo større egenandel må man ut med.
På tross av usikkerheten rundt flygningene selges det fortsatt turer.
–Salget denne helgen gikk greit, folk kjøper fortsatt feriereiser med fly, sier Larsen-Vonstett.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
Folk som har planlagt ferieturer med fly er bekymret. Nå skal reiseselskapene drøfte situasjonen.
Foto: Tobias Sakrisvold/NRKFørste sydenflyet landet mandag morgen
Star Tour hadde mandag morgen fortsatt 900 norske kunder på ulike reisemål i Europa, inkludert reisende som er på hjem med båt og buss via Athen.
–Det jobbes hele tiden intenst med å finne løsninger for å få disse hjem på best mulig måte, opplyser Star Tour.
Ved halv ni-tiden mandag morgen landet de første askefaste Star Tour-kundene på Gardermoen. De reisende kom fra Tenerife, og takket være en åpning i luftrommet var det mulig å fly de 186 passasjerene fra Portugal til Oslo.
Askefaste ber om hjelp
Mellom 5.000 og 6.000 nordmenn som er strandet i utlandet har henvendt seg til Europeiske Reiseforsikring i Oslo med bønn om gode råd for å komme seg hjem.
Assisterende informasjonsdirektør Emma Elisabeth Vennesland sier til NTB at det har vært et økende påtrykk fra reisende i utlandet siden torsdag formiddag.
–Søndag satt fire personer kontinuerlig og besvarte henvendelser, og mandag kom det vel 150 telefonhenvendelser i timen for de 15-20 ansatte som var avsatt til å svare. Henvendelsene fra Storbritannia er i klart flertall, sier Vennesland, som presiserer at Europeiske normalt sett ikke er noen part når det gjelder krav knyttet til flybilletter.